Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Fra venstre: Jeff Weiner, Satya Nadella og Reid Hoffman. (Ill.: Microsoft)

Er dette Microsofts hemmelige LinkedIn-plan for å ta Facebook og Twitter?

Kommentar: Hvem er igjen om Google handler Twitter…?

Det ryktes at Google er interesserte i Twitter. Apple er elendig på alt som er sosialt på nett – hvem er igjen for å ta Google og Facebook om noe slikt skulle skje?

Kanskje Microsoft. Hvorfor? Fordi de har kjøpt LinkedIn, selvsagt.

Gjør LinkedIn til noe mer
Mitt råd til Microsoft er sakte men sikkert forvandle LinkedIn fra kun en forretningsplattform, til en seriøs konkurrent til Facebook og Twitter.

Timingen er perfekt: Facebook beskyldes for dårlig sikkerhet og politiske motiver, mens Twitter ikke skjønner hvordan man tjener penger, og har en Saudi Arabisk prins som nest største aksjonær (per 2015).

Alle som har fulgt litt med på utenrikspolitikk bør nå vite at ytringsfrihet og Saudi Arabia ikke hører sammen, for ikke å snakke om grunnleggende menneskerettigheter.

LinkedIn og Skype
Fordi vi vet at Facebook har snust på LinkedIn-lignende funksjonalitet på sitt ledende sosiale nettverk, hva er vel mer naturlig enn at Microsoft kommer dem i forkjøpet, men fra en annen front ingen andre kan: der bedriftene allerede er og rekrutterer fra.

Som lynmeldingsklient har Microsoft Skype i bakhånd. Her kan det bakes noe godt om det gjøres riktig.

Følgende artikkel var inspirasjonen til kommentaren i utgangspunktet: «I’ve slept on it—and I’m still baffled at Microsoft buying LinkedIn for $26.2B – Analysis: Microsoft is buying the cow when all it wants is some milk.»

Det er også dyre grunner til å være skeptisk. Les Ars Technicas nevnte kommentar om saken, og se på Microsofts tidligere fiasko-kjøp. Riktignok ikke under Nadella, men likevel.

Nok et bomkjøp?
Husk også at LinkedIn (kun 2 millioner av 106 millioner brukere betaler for LinkedIn Premium), som Amazon, ikke tjener store penger – sistnevnte bare omsetter for utrolige summer. Det er dessverre ofte nok for Wall Street, men slikt fører til store bobler. Produser noe, om det så bare er annonsekroner. Facebook har fått det til.

Ingen kan garantere noe i nærheten av at LinkedIn er verdt over 26 milliarder dollar, men vi får i hvert fall håpe, for Microsoft del, at de har planer om å gjøre LinkedIn mer spennende enn det er nå.

Eventuelt kan de jo alltid gjøre plattformen åpen som Twitter bør vurdere, før de slukes av land vi overhode ikke ønsker at skal ha makt i det vi tror og håper fortsatt er nøytrale kommunikasjonsplattformer.

Dette sier Microsoft-sjef Satya Nadella selv om oppkjøpet.

Stikkord: facebook, kommentar, linkedin, Microsoft, twitter