apple vision pro
Apple har skiftet fokuset fra en oppfølger til Vision Pro til det rimeligere hodesettet som lanseres neste år. Lanseres ikke billig-modellen neste år, er det vanskelig å se for seg hvordan Apple skal kunne klare å opprettholde interessen. Bilde: ITavisen

Annonse


“Apples salg ned 76 prosent”

IDC tror Apples salg av Vision Pro har falt dramatisk.

Billigere modell neste år

Ifølge analytikerne hos IDC har salget falt med 75 prosent dette kvartalet. Det er tre ting som er klare årsaker: pris, tilgang og økosystem. Produktet ble nettopp lansert i flere land, men det er for tidlig å si noe om salget der, dette er derfor en analyse basert på det amerikanske markedet.

Med salgs-stupet i mente mener IDC at Apple ikke vil nå milepælen en halv million solgte det første året i salg. VIsion Pro ble lansert i 2. februar i år.

LES OGSÅ: Test av Apple Vision Pro

Apple regnet nok med dette

Det er Bloomberg som siterer IDC som har regnet seg frem til at Apple fremdeles ikke har klart å selge 100 000 Vision Pro i noen av kvartalene side lanseringen. IDC, som oss, tror ikke salget vil ta seg noe særlig opp, og at produktgruppen neppe blir en segment-vinner før selskapet velger å lansere en rimeligere utgave til omtrent halve prisen. IDC poengterer også at innhold er viktig, inkludert innhold for stedet eieren befinner seg i.

Annonse


Vår mening er at Vision Pro er en teknologi-demo, og at både pris, vekt og batterilevetid nærmest garanterer for mega-suksess som i segmenter som mobiler, lydprodukter, TV-er og lignende. Apple er selvsagt også klar over dette, og Pro-utgaven i 1. generasjon er derfor et sted å starte, så vel som et sted å starte økosystem-byggingen. Mange VR/AR-hodesett har falt fra grunnet mangelen på innhold. I det minste har Apple fordelen av TV+ og et forent økosystem.

Utrolig teknologi, men kostbart og for tungt for mange er kritikernes samlet vurdering av Apples første hodesett.