surface laptop
Auto SR kommer i første rekke kun til Copilot+-maskinene som lanseres 18. juni, men teknologien har i utgangspunktet ingenting med Qualcomm å gjøre.

Annonse


Det er ikke bare vi som er forvirret

Direct SR og Auto SR, Snapdragon X Elite vs. x86 – hva er greia med det som kanskje/kanskje ikke er Microsofts tilsvar til Nvidia DLSS og AMD FSR?

Auto SR er ikke Qualcomm-teknologi

For det viser seg nå at det ikke bare er undertegnende som er forvirret, ikke bare om hvilken maskinvare som støtter teknologien, men hva det egentlig er. The Verge har også tatt opp saken rundt Microsofts nye teknologi, som gjør noe, og selv de kom ikke til bunns i alt etter å ha vært i kontakt med Qualcomm.

Det avisen kan bekrefte er at “Auto Super Resolution” ikke er en teknologi som er eksklusiv til Qualcomm, ei heller deres nye Snapdragon X-brikker. Teknologien er heller ikke låst til spesifikke spill. ASR er ikke en gang eksklusivt til Qualcomm-brikker, i det minste ikke rent teknisk:

“Det “eksklusive” språket handler egentlig om hva som er tilgjengelig i dag, så det vil ikke lenger gjelde hvis en annen teknologi blir tilgjengelig som kan møte Microsofts ytelsesterskel,” uttaler Qualcomm sin talsperson Macey Davis til avisen. Davis legger til at Auto SR integreres i Copilot+ PC-er, og derfor er dette den eneste plattformen som kan dra nytte av grafikk-teknologien – i det minste i skrivende stund.

Annonse


Intel og AMD refererer til Microsoft

Som vi også har erfart siden februar da selskapet først avslørte Direct SR (vi er også usikre på hva som er forskjellen mellom Direct SR og Auto SR,) gjør ikke Microsoft det lett for pressen, for på FAQ-en står det at teknologien i første omgang var eksklusiv for spesifikke spill – senere ble en hjelpeside oppdatert til å bekrefte at alle DX 11 og 12-spill kan dra nytte av Auto SR.

Intel og AMD kunne heller ikke hjelpe The Verge med å avklare situasjonen, og peker i stedet mot diverse nettsider fra Microsoft som har en ordlyd som gjør situasjonen enda mer forvirrende. Slik situasjonen er nå, og per nettsiden til Microsoft, så er visstnok Auto SR kun for ARM-plattformen og spill som emuleres på samme plattform. Dog, det er jo ingen som kan stoppe hackere i de fleste tillfeller – vi vet jo hva som skjedde med Windows 11 “Recall” som på ingen måte er avhengig av en dedikert NPU, men som fungerer fint på en svak Qualcomm-brikke fra 2019.

The Verge konkluderer artikkelen med å spørre om Auto SR i det hele tatt er en konkurrent til DLSS, FSR eller XeSS og hva som eventuelt er bedre om så stemmer. Også var det Direct SR som det blir stilt spørsmål ved om er en “missing link” som “lar utviklere sikte seg inn mot alle de konkurrerende oppskaleringsteknologiene samtidig?”

“Automatic Super Resolution (Auto SR) integreres sømløst med Windows på en Copilot+ PC med en Qualcomm Snapdragon X-prosessor for automatisk å forbedre et sett med eksisterende spill som standard, og øker bildefrekvensen samtidig som den beholder detaljerte bilder. Auto SR senker automatisk spillets oppløsning for å øke bildehastigheten, og bruker deretter sofistikert AI-teknologi for å gi forbedret høyoppløselig grafikk. Dette resulterer i en jevnere, mer detaljert spillopplevelse. Auto SR brukes som standard på et sett med spill verifisert av Microsoft. Eksempler på forbedrede spill inkluderer Borderlands 3, God of War, The Witcher 3 og mer,” oppsummerer Microsoft.

Dette rapporterte Microsoft om Direct SR i februar:

“DirectSR er den manglende koblingen utviklere har ventet på med SR-integrasjon, og gir en jevnere, mer effektiv opplevelse som skaleres på tvers av maskinvare. API-en muliggjør SR fra flere leverandører gjennom et felles sett med innganger og utganger, og lar en enkel kodebane aktivere en rekke løsninger, inkludert NVIDIA DLSS Super Resolution, AMD FidelityFX Super Resolution og Intel XeSS.”

For i stedet for å være et alternativ til Nvidia DLSS, AMD FSR eller Intel XeSS, så kobler Microsoft disse teknologiene sammen med en helhetlig plattform på tvers av maskinvare og ulike SR-teknologi:

ITavisen, 29. februar, 2024