Dell sliter mest med salg av bærbare, stasjonære og arbeidsmaskiner og Lenovo faller mest i nettbrett-markedet. Bilde: Dell

Annonse


Salget ned 37 prosent

Salget av alle typer PC-er og nettbrett fortsetter å falle, men det varsles optimisme resten av året og et langt bedre 2024.

Spår forsiktig oppgang i 2023

Nå er det Canalys, et analyseselskap, som rapporterer at PC-salget er ned 37 prosent i første kvartal sammenlignet med samme periode i 2022. Canalys tror at den negative trenden snur resten av året og at 2024 total-sett blir sunnere.

Begge kategoriene gjør det omtrent like dårlig: bærbare stod for 8,1 millioner av total-salget, ned 37 prosent – stasjonære stod for 1,9 millioner maskiner, og falt med 35 prosent. Nettbrett falt “kun” med 20 prosent og solgte 5,2 millioner enheter.

Selv om forbrukersegmentet tapte mye fra år til år, var den sekvensielle nedgangen etter julen mindre dramatisk enn de siste årene. Forbrukertilliten i EU har steget i flere måneder nå, men inflasjonen er fortsatt et minus for PC-forbruket på kort sikt. Imidlertid vil positive effekter fra korrigeringer på lagernivå og planlagte salgsfremmende aktiviteter føre til at segmentet får en beskjeden bedring innen slutten av året.

Canalys

Det har vært tungt lenge

I mai i år nevnte vi følgende om nettbrett-salget, også den gang var tallene fra Canalys – også denne gang er det Lenovo som gjør det svakest:

“Det er fem store nettbrett-produsenter og samtlige opplevde negative tall, men verst er det for Lenovo med en voldsom nedgang på 37 prosent. Synd, for vi var meget fornøyd med “Yoga Tab 13” som vi testet september 2021. Amazon gjør det nest-dårligst, etterfulgt av Apple og Samsung. Huawei går minst tilbake med kun 4,3 prosent og med det har de en markedsposisjon på 5,1 prosent. Årsaken er godt salg i Kina.”

Annonse


I juli 2022 var situasjonen også ganske mørk, men det er positive tegn for Apple og Samsung å spore:

“IDC rapporterer overraskende PC-tall som avslører at et globale salget falt med 15,3 prosent i andre kvartal 2022, og at Apple er en av de største taperne.” Nå er det sommeren 2023, og det går langt bedre for Apple som gjør det best av samtlige med en nedgang på “kun” 18,8 prosent for salg av stasjonære, bærbare og arbeidsmaskiner – samtidig økte de markedsandelene til 14,6 prosent fra 11,3 prosent.

Samsung økte nettbrett-salget mest med en økning på 1,9 prosent og har nå en markedsandel på 23,9 prosent, opp fra 18,9 prosent. Apple erfarte at markedet falt med 13,9 prosent, men at de samtidig klarte å øke sin posisjon til 44,1 prosent, opp fra 41,1 prosent.

Annonse