lenovo nettbrett
Lenovos nettbrettsalgstall er skummelt svake for selskapet, per analytikerselskapet Canalys.

Annonse


Bunnmåling

Google og OnePlus er begge aktuelle med nye nettbrett i sommer. Samtidig avslører analytikerne hos Canalys elendige salgstall for produktgruppen.

En ny sommer for nettbrett

I første kvartal er tallet globalt 31,7 millioner solgte enheter, en nedgang på 18 prosent sammenlignet med første kvartal 2022. Selskapet mener at salget vil være som før covid på kort sikt. De har også en gladmelding til Apple, OnePlus og Google: salget vil øke langsiktig grunnet “premium-kunder, bedrifter og utdanningssektoren.”

Det er fem store nettbrett-produsenter og samtlige opplevde negative tall, men verst er det for Lenovo med en voldsom nedgang på 37 prosent. Synd, for vi var meget fornøyd med “Yoga Tab 13” som vi testet september 2021. Amazon gjør det nest-dårligst, etterfulgt av Apple og Samsung. Huawei går minst tilbake med kun 4,3 prosent og med det har de en markedsposisjon på 5,1 prosent. Årsaken er godt salg i Kina.

Illustrasjon: Canalys

Canalys oppsummerer

“Apple holder på toppplasseringen med 12,4 millioner leverte enheter, en nedgang på 17 prosent sammenlignet med i fjor. Et sterkt press for å fylle markedet i forrige kvartal og mangel på nylanseringer i første kvartal, førte til et relativt dempet iPad-kvartal. Samsung holdt på andreplassen med 6,7 millioner brett, en nedgang på 14 prosent.

Amazon solgte 2,5 millioner enheter, en nedgang på 30 prosent sammenlignet med 2022. Lenovo sikret seg en knapp fjerdeplass, men møtte den største nedgangen av de fem største leverandørene. Forsendelsene av nettbrett er ned 37 prosent til 1,9 millioner enheter. Huawei endte på femteplass med en relativt beskjeden nedgang på 4 prosent, drevet av sterk etterspørsel i hjemmemarkedet i Kina.”

Illustrasjon: Canalys

Annonse