gm sin robot-taxi poppy
GM har åpnet robot-taxier i tre byer. Tesla har ikke gjort noe lignende selv om det er Musk som har vært pådriver.

Annonse


Slår Tesla i egen by

Arizona, Las Vegas og San Francisco har testet robot-taxier, og nå utvides tilbudet.

GM Cruise tilbys i tre amerikanske byer

Det er General Motors sin Cruise-tjeneste som nå lanserer nettopp dette i den nye hjembyen til Tesla i Austin, Texas. Foreløpig er tjenesten åpen for medarbeiderne sine venner og familie.

Tesla har ingen slik tjeneste, mens GM tar allerede betalt for å kjøre kundene – så sikre er de altså at de kan blidgjøre kundene og at ingen farlige hendelser oppstår.

Tjenesten startet å ta betalt i San Francisco i juni i år, en by som til tider er vanskelig å kjøre i. Dette i motsetning til Phoenix, Arizona, som er flatt og har et moderne og oversiktlig vei-nett der GM også opererer sin tjeneste.

Annonse


Se hva robot-taxien gjorde da den blir stoppet av politiet.

Musk snakket opp noe andre lanserte

Musk har snakket opp selvkjørende robo-taxier i mange år, og har tidligere uttalt at målet var å ha 1 million på veien på tampen av 2020. Tre år senere og selskapet har nettopp klart å åpne FSD beta til sine Tesla-eiere i USA, men biler som kjører uten fører har ikke Tesla, i det minste ikke på åpne veier. Nøyaktig hvorfor er det ingen utenfor selskapet som vet.

Funksjonaliteten ser robust nok ut for lansering i år. Det er godkjenningen fra myndigheten som er den usikre faktoren.

Elon Musk, 2020.

Musk snakket om FSD beta-en i mai i år (da hadde de 100 000 med i det lukkede FSD-programmet) som han sier ofte kjører uten fører-inngripen fra Bay Area til San Jose og Marin “gjennom kompleks trafikk.”

Ifølge informasjon samlet inn av Tesla-eiere, kan FSD-systemet til Musk være langt dårligere enn tidligere antatt.

Annonse