kanteslafsdværesådårlig
Er Tesla-tallene hentet inn av ivrige testere korrekte, står det veldig ille til med FSD-en. Nå oppfordres Tesla til å slippe løs alle tallene. Bilde: TaiigerBlue/YouTube

Annonse


“Tesla-autopilot er en vits, og her er dataene som beviser det”

En rekke Tesla-entusiaster har samlet inn data for å finne ut hvordan selskapets FSD egentlig gjør det. Det er ikke hyggelig lesning.

Kan dette stemme?

Nå oppfordrer de, og elbil-avisen Electrek, Elon Musk å frigi dataene.

Det er nemlig slik at Tesla ikke ønsker å avsløre hvor mange mil som kjøres før systemet avslutter og ber føreren ta over, enten fordi bilen ikke stoler på egne ferdigheter eller fordi en del av strekningen krever at føreren tar over.

Skal vi tro informasjonen som har samlet inn, klarer i snitt en Tesla kun å kjøre litt over 3 km før føreren må ta over for autopilot-systemet. Dette i sterk kontrast til Waymo og Cruise som rapportere om tusenvis av km i snitt.

Annonse


Dog, flere av de som er bedre sikter seg inn på steder de er godt trent, eller aktiverer kun autopilot på motorveier av god kvalitet, men et par amerikanske “miles” er uansett veldig dårlig.

Musk som sier han er for åpenhet, bør avsløre tallene

Electreks redaktør, Fred Lambert, har samme erfaring: et par, tre km og FSD-en møter et problem den ikke takler.

Jeg er helt åpen om ideen om at det større datasettet viser et annet resultat, men det er ingen måte å vite det med mindre Tesla slipper disse dataene fri. Det er ikke kjent hvorfor selskapet ikke gjør det.

Fred Lambert, redaktør, Electrek.

For å gjøre det hele enda mer pikant mener testerne at FSD-en gjør det dårligere nå enn tidligere.

Vi trenger Teslas offisielle tall, for stemmer dette er Tesla milevis unna noen som helst form for autopilot. Det er ikke umulig Musk snart tar til Twitter for å snakke om det.

Annonse