Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsoft holdt ikke lovnaden om å vise frem mer gameplay, og spillene som ble vist frem var ikke så veldig spennende, og mange av dem er også tilgjenglig på andre plattformer. Ting som utvidelser til Destiny 2 er ikke en konsoll-lansering verdig.

Fra Halo til Tetris

Spill: (Kommentar:) Microsoft er mer interesserte i tjenester enn spill.

Microsofts hypede pressekonferanse for juli har akkurat konkludert.

Dette er mine meninger om pressekonferanse to, etter at den første ble kritisert for å være meget slapp.

Oppdatert,

Jeg glemte å nevne CrossfireX, det første FPS-spillet fra Remedy, som var en av de mest spennende titlene under eventet, og som faktisk avslørte litt gameplay. Spillet lanseres i år.

Microsoft skuffet igjen

Teknologi-selskapet åpnet helt korrekt i kveld: med Halo: Infinte gameplay. Veldig bra start – de lovte jo å avsløre ekte spilling denne gang, og ikke bare trailere eller sekvenser som viser hvordan utviklerne håper spillet skal bli. Står det ikke «in-engine», regner vi ikke med at det er det, og vi så dessverre ikke den teksten mange ganger.

Men så kom trailerne, og det gikk nedover fort, til de nesten konkluderte med Tetris. Ja, flerspiller-Tetris.

Dette mente jeg om Microsofts-pressekonferanse i mai:

Det positive først

Det mest overraskende positivt denne gang var uten tvil S.T.A.L.K.E.R 2 som lanseres eksklusivt på Xbox samtidig med konsollen. Kult nok, men noen wow-opplevelse var det ikke.

Jeg har også noen tanker om Halo, som jeg er veldig glad vi endelig fikk se gameplay fra, men som et åpen-verden spill var ikke grafikken så god jeg hadde håpet på. Synd. De sikter seg jo inn på 60 FPS vil jeg tro, så jeg lar det passere. Selve spillingen så bra ut, og det er jo viktig.

Medium ser også interessant ut, og det samme Fable, men heller ikke sistnevnte som de må ha jobbet med en stund, var i nærheten av å vise gameplay. Det var bare nok en cinematisk trailer. Grounded ble også vist frem, men det er jo ikke noe nytt og ser ikke ut som å være i nærheten av et AAA-spill.

Everwild ser smått interessant ut, selv om stilen nok ikke er myntet på meg. Det ble også vist frem et «interaktivt film-spill», med tenåringssetting og stillbilder. Fysj.

PS5 og Sony leder fremdeles:

Her var det ikke mye gameplay å se

Og igjen tilbake til Microsofts lovnad at vi skulle få se gameplay denne gang. Faktum er at det nærmest ikke var noe gameplay her, og de gangene vi så noen sekunder var jeg ikke en gang sikker på at det var ekte gameplay (foruten Psyhonauts 2, men det spillet ser elendig visuelt ut sammenlignet med nye Ratchet & Clank: Rift Apart til PS5 som ser ut som en moderne Pixar-film), når man spiller.

Så var det Forza da, som vi ble utrolig imponerte over. Dette er hva neste-generasjon bør by på. Men det var ikke noe gameplay, det var kun en grafikkmotor-demo av bilene.

Merkelig. Vi tror Forza kommer til å ta seg meget bra ut, så hvorfor ikke vise noe? De må ha kommet langt i utviklingen av dette spillet også.

Jeg har vanskelig for å ta Microsoft som et selskap som tar spill like seriøst som Sony. For meg virker det som Xbox bare er en forlengelse av en Windows-maskin, der poenget er å få folk til å melde seg opp til Xbox Game Pass. Det er ingenting i veien med Game Pass, jeg synes tjenesten er bra, men den har ikke noe med spill å gjøre, bare Microsofts aksje-verdi. Er jeg for tøff? Kanskje. Jeg ønsker meg bare unike spill-opplevelser man ikke finner andre steder, og akkurat nå er det kun Halo som har vist seg frem.

Skyt løs i kommentarfeltet. Microsoft lover å vise frem flere spill de enda ikke har snakket om, så de har fremdeles mulig å hente seg inn. Tror du de klarer det?

Stikkord: kommentar, Spill, xbox