Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Horizon-serien er den nye stjerneserien til Playstation. Oppfølgeren til Horizon Zero Dawn fra 2017 ser veldig bra ut. Det første spillet lanseres på PC i andre kvartal i år. (Ill.: Sony)

Bedre enn Xbox: Sony har vunnet så langt

Spill: (Kommentar:) Men hvor mye kan vi stole på trailerne?

8 .mai skrev jeg litt om Xbox Series X-spillavsløringene. Det var ikke store greiene. Mange var enige med meg og Microsoft unnskyldte senere for den svake prestasjonen.

Jeg synes Sonys tilbud ser mer fristende ut, men er det kun fordi jeg allerede eier en gaming PC?

Jeg fulgte Sony-pressekonferansen som mange millioner andre, og hev meg over trailerne som alle ble lastet opp fortløpende under presskonferansen, på 4K TV-en.

Mine første reaksjoner var positive, her er det mer spennende ting enn på Xbox (ta gjerne også stilling til mellomtittelen her, jeg er åpen for at det er en medvirkende årsak), også er grafikken veldig god i flere av spillene, selv om flere av titlene nok jukset litt? Vi skal følge med på avsløringene fremover, for det er mye teknisk å ta for seg.

Ta for eksempel en titt på Gran Turismo-traileren under – de første sekundene ser mye bedre ut enn den faktiske spillingen. Bilspill er ofte de mest grafisk imponerende – merkverdig:

Hva var ekte under presentasjonen, og hva var kort-triks?

Men det var også flere spill som imponerte visuelt, og som så ut som in-engine-opptak.

Horizon Forbidden West er en av spillene som ser ut til å få utrolig grafikk. Det merkelige er at videoen ikke har «noen kjøres på konsoll»-merkelapp, selv om det ser sånn ut.

Det var et par kjipe plattform-spill, men Ratchet and Clank leverer alltid varene, og den svært intense demoen minnet om Unreal Engine 5.0-avsløringen med svært hurtig hopping mellom detaljerte verdener. Også dette spillet ser «in-game» ut, selv om det ikke dette markedsføres på den måten.

Kanskje en kombinasjon? Vi får se.

SE PS5-trailerne:

Det mest overraskende er hvor mange nye navn som ble vist frem som ser veldig lovende ut.

Microsoft snappet ikke om disse under sine avsløringer, men måtte nøye seg med å laste den opp til YouTube-kanalen under Sonys presskonferanse – hvor mange fikk med seg det? Markedsføringstabbe!

  • Pragmata (2022 – også til Xbox)
  • Returnal (intet lanseringsår avslørt)
  • Project Athia (arbeidstittel uten lanseringsinfo)
  • Deathloop (2020 – også til PC)

La oss ta en titt på hva Microsoft viste frem første gang for Xbox Series X-presskonferansen:

  • Assassin’s Creed Valhalla (multi-plattform)
  • Bright Memory Infinite (allerede på Steam)
  • Call of the Sea (ikke et AAA-spill – også på Steam)
  • Chorus (ny IP, men multiplattform)
  • DiRT 5 (multiplattform)
  • Madden NFL 21 (multiplattform)
  • Scarlet Nexus (anime…)
  • Scorn (spennende, men usikker tittel for Xbox og Windows)
  • Second Extinction (Windows og Xbox)

Det er et par til også, men poenget er at Microsoft mangler flere helt nye AAA-spill kun til Xbox. Om de må ha spillet på Windows, så får de heller heve minimumskravene slik at utviklerne ikke må ta hensyn mange generasjoner bak hva Series X er i stand til. Jeg håper Halo Infinite er en av spillene som dytter ting fremover. Den gang Microsoft skjønte dette var Halo eksklusivt på Xbox.

At Microsoft enda ikke har vist oss Halo Infinite gameplay er heller ikke et spesielt godt signal, men det får så være.

Konklusjon

Sony har brukt lang tid på å komme hvor de er i dag med en rekke svært dyktige førstepartsutviklere som får lov å sikte seg inn på en konsoll, og ikke laveste minimum-spesifikasjon på en Windows PC, som Xbox-utviklerne tvinges til.

Vi har lenge sett fruktene av denne mer rigide veien å gå, som Sony har valgt, men som Microsoft ikke kan følge da de er veldig trofaste til Windows, Steam og alle de andre butikkene som finnes der. Det er jo bra det, ikke misforstå, men det er også klare svakheter med denne modellen som forklart.

Alt i alt er det ikke sikkert Microsoft er i stand til å tape noen spillkrig totalsett da de er på to forskjellige plattformer noe som gir dem langt bredere dekning, men mange av de aller beste enspiller-opplevelsene er fremdeles forbehold Playstation, og det ser ikke ut til at det endrer seg med det første.

Stikkord: kommentar, Spill, xbox