Hopp til navigasjon Hopp til innhold
(Ill.: Apple )

Nå er det slutt på dette i App Store

Apple har gjort en endring.

Apple etterforskes av både EU og USA for brudd på konkurranselovgivningen i forbindelse med sin praksis rundt apper på App Store.

Selskapet beskyldes for å favorisere sine egne apper foran konkurrerende apper i App Store.

The Wall Street Journal rettet i sommer et kritisk søkelys mot Apples praksis. Den amerikanske avisen undersøkte om Cupertino-giganten kan ha manipulert søkeresultatene for å markedsføre sine egne apper. Funnene indikerte at selskapet gjør nettopp dette.

Justerer algoritmen

Apple har tidligere forsvart praksisen. Selskapet har også publisert en egen nettside som går i detalj på prinsippene og praksisene de følger i App Store.

Men nå, noen måneder senere, gjør Apple endringer i App Store. I et intervju med New York Times avslører Apple-direktørene Phil Schiller og Eddy Cye at selskapet har justert App Store-algoritmen. Konsekvensen skal være at Apples egne apper ikke dukker opp like ofte i søkeresultatet.

Dette skal i teorien, og forhåpentligvis i praksis, forhindre at kun Apple-apper vises øverst når du søker etter spesifikke appkategorier, for eksempel «musikk» eller «podcast».

Skrur av funksjon, men bare for egne apper

Ifølge Apple skal deres apper ha frekventert topplistene på grunn av hvordan App Store-søkemotoren fungerer. Søkemotoren har nemlig en funksjon som innebærer at apper fra samme utvikler ofte vises sammen. Det kan for brukeren være nyttig i enkelte tilfeller. Søker du etter «Office» får du for eksempel opp flere av Microsofts Office-produkter.

Men populariteten til Apples egne apper, i tillegg til denne grupperingsfunksjonen, førte til at Apple-appene ofte dominerte App Store.

12. juni innførte imidlertid Cupertino-giganten en endring som innebærer at gruppe-funksjonaliteten skrus av for Apples egne apper.

Synker på listene

Data fra Sensor Tower viser at endringene allerede har gitt effekt. Fra 12. juli skal flere av Apples apper ha sunket på listene for populære søkeord. Søkte man på «TV» før Apple innførte endringen, ville det dukket opp fire Apple-apper. Etter endringen dukker det opp to. Det samme gjelder for søkeord som «Video» og «Maps».

Kilde:
New York Times

Stikkord: app store