Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple sier de ønsker konkurranse velkommen i App Store. (Ill.: Apple )

Apple beskyldes for bevisst manipulasjon av søkeresultater i App Store

Bør et selskap få lov til å prioritere sine egne apper først?

Kveler Apple konkurransen ved å profilere sine egne apper høyere i App Store? Ja, mener Wall Street Journal. Nei, mener Apple.

Apple-apper høyere rangert enn populære tredjepartsapper

Den amerikanske avisen har undersøkt om Cupertino-giganten har manipulert søkeresultatene for å markedsføre sine egne apper. Funnene skal angivelig indikere at selskapet gjør nettopp dette.

Flere av deres mindre populære apper figurerer for eksempel høyere enn tredjeparts-apper, selv om sistnevnte apper får høyere vurdering.

Betalingsapper øverst i App Store

WSJs undersøkelser viser også at Apples egne apper var plassert øverst i 60 prosent søkeresultatene innenfor kategorier som kart, musikk og bøker.

Når det gjelder deres abonnementsbaserte apper havnet deres egne apper øverst i 95 prosent av søkeresultatene.

Les også: Apple om App Store-anklagene: – Det er vår butikk

Søker du på «filmer» kommer Apple TV og iTunes opp øverst. Er søkeordet «lagring» kommer iCloud Drive øverst på lista.

Data fra App Annie, som er samlet inn iløpet av flere år, bekrefter også WSJ-funnene. Apple havner oftere øverst enn konkurrerende apper. Tilfeldig eller ikke? Og er det greit eller ikke?

Hva med forhåndsinstallerte apper?

Interessant er det også at Bøker-appen ligger øverst i søkeresultatet når man søker etter «Bøker». Dette til tross for at appen ikke har noen anmeldelser, ei heller en poengsum. Likevel knuser Bøker-appen både Amazons Kindle-app, Wattpad og Scribd, samt flere tredjepartsapper innenfor bok-kategorien.

Her er det verdt å merke seg at Bøker-appen er en forhåndsinstallert app. Den kan derfor ikke vurderes eller bli gitt en poengsum.

Saken fortsetter under bildet.

Apple Bøker
Bøker-appen kommer forhåndsinstallert på iOS.

Nekter for å ha manipulert søkeresultatene

Apple benekter at de favoriserer sine egne apper. Selskapet forklarer at de bruker maskinlæring og 42 forskjellige faktorer for å forhindre at systemet skal bli misbrukt.

«Apple-kunder har en veldig sterk tilknytning til våre produkter og mange av dem bruker søk som en måte å finne og åpne apper på. Denne kundebruken er grunnen til at Apple har sterke rangeringer i søket, og det er den samme grunnen til at Uber, Microsoft og så mange andre er høyt rangert også.»

Etterforskes av EU

Apple etterforskes allerede av både EU og USA for brudd på konkurranselovgivningen i forbindelse med praksisen rundt apper på App Store. Tidligere i sommer forsvarte Apple hvordan de styrer App Store,

«Vi lagde App Store med to mål for øye: å tilby et sikkert og pålitelig sted der kunder kan oppdage og laste ned apper, samt å gi utviklere en stor forretningsmulighet. Det som finnes i butikken vår sier mye om hvem vi er, mener vi. Vi støtter at alle synspunkter skal være representert i App Store. Men vi må også ta grep for å forsikre oss om at apper er respektfulle for brukere med ulike meninger, noe som innebærer at vi avslår apper som har innhold vi mener er over streken. Dette gjelder spesielt når vi mener det utgjør en risiko for barn. Vi forbyr strengt alle apper som inneholder pornografisk innhold, diskriminerende referanser, tortur og misbruk. Vi skapte App Stores retningslinjer for appgjennomgang for veilede utviklere når de bygger de beste appene for våre kunder. De fem pilarene – Sikkkerhet, Ytelse, Forretninger, Design og Rettslig – krever at apper som tilbys i App Store er sikker, tilbyr en god brukeropplevelse, følger reglene våre når det gjelder personvern, sikrer enheter mot skadevare og trusler, og at de bruker godkjente forretningsmodeller».

Hva tenker du om Apples App Store-praksis?

Kilde:
Wall Street Journal

Stikkord: app store