Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple sier de ønsker konkurranse velkommen i App Store. (Ill.: Apple )

Apple om App Store-anklagene: – Det er vår butikk

Men de ønsker også konkurransen velkommen.

Apple etterforskes av både EU og USA for brudd på konkurranselovgivningen i forbindelse med sin praksis rundt apper på App Store.

Selskapet beskyldes for å favorisere sine egne apper foran konkurrerende apper i App Store.

– Vi har ansvaret for butikken vår

Apple har tidligere kommentert saken så vidt, men nå har de lansert en helt nettside dedikert til informasjon om App Store og prinsippene og praksisene de følger.

Konkurranse ønskes velkommen, ifølge Apple, men de må også beskytte sine egne kunder, fordi:

«Det er vår butikk. Og vi tar ansvar for den».

Dette sier Apple

«Vi lagde App Store med to mål for øye: å tilby et sikkert og pålitelig sted der kunder kan oppdage og laste ned apper, samt å gi utviklere en stor forretningsmulighet. Det som finnes i butikken vår sier mye om hvem vi er, mener vi. Vi støtter at alle synspunkter skal være representert i App Store. Men vi må også ta grep for å forsikre oss om at apper er respektfulle for brukere med ulike meninger, noe som innebærer at vi avslår apper som har innhold vi mener er over streken. Dette gjelder spesielt når vi mener det utgjør en risiko for barn. Vi forbyr strengt alle apper som inneholder pornografisk innhold, diskriminerende referanser, tortur og misbruk. Vi skapte App Stores retningslinjer for appgjennomgang for veilede utviklere når de bygger de beste appene for våre kunder. De fem pilarene – Sikkkerhet, Ytelse, Forretninger, Design og Rettslig – krever at apper som tilbys i App Store er sikker, tilbyr en god brukeropplevelse, følger reglene våre når det gjelder personvern, sikrer enheter mot skadevare og trusler, og at de bruker godkjente forretningsmodeller.

Går gjennom 100.000 apper hver uke

Apple påpeker at den «rigide gjennomgangsprosessen» er nøkkelen til disse fem pilarene.

Ifølge Apple går de gjennom ca 100.000 apper hver eneste uke, hvorav 60 prosent av dem godkjennes. Hvis en app ikke godkjennes, kan utviklerne forandre på appen eller klage inn avgjørelsen. Apple foretar omkring 1000 telefonanrop hver uke for å hjelpe utviklere med å få appene deres godkjent.

Kilde:
Macrumors

Stikkord: app store, Apple, konkurranse, spotify