For ikke altfor lenge siden ble Apple rammet av et gruppesøksmål for “sommerfugl”-tastaturet i de nye MacBook Pro-maskinene og MacBook 12″.
Skjermer som knuses eller løsner
Nå rammes selskapet igjen av et gruppesøksmål, og denne gang er det fra en gruppe som mener at samtlige Apple Watch-modeller, fra den første til Series 3, har samme defekt. Ifølge gruppen er det en feil i smartklokkene som fører til at skjermen knekker, knuses eller løsner fra chassiset, og det uten at brukeren har skyld.
I søksmålet står det at dette ofte skjer kun få dager eller uker etter at smartklokken ble kjøpt.
Gruppen skriver videre:
Annonse
“Apple visste at klokkene var defekte når eller før de begynte å selge dem til forbrukerne. I tillegg klaget kundene til Apple om feilen umiddelbart etter lanseringen av Series 0, Series 1, Series 2 og Series 3. Apple har aktivt skjult og unnlatt å avsløre defekten før, ved eller etter kjøpstidspunktet overfor saksøker og medlemmer av gruppen.”
Apple har stoppet watchOS 5 beta 1 – har du problemer med din klokke?
Gruppen hevder også at Apple har interne retningslinjer om å nekte for at det er en defekt og at skjermproblemene er “utilsiktet skade” forårsaket av brukerne, og på dette grunnlaget nekte å respektere sin egen begrensede garanti. Gruppesøksmålet ønsker en skadeserstatning på fem millioner dollar, rundt 40 millioner kroner.
Apple har så langt ikke kommentert søksmålet, men som 9to5Mac påpeker har iPhone-produsenten tidligere erkjent to problemer med Series 0-utgaven. Det gjelder oppsvulmede batterier og bakdekselet som faller av. Apple har utvidet garantien overfor disse kundene. Series 2 har hatt liknende batteriproblemer, mens Series 3-brukere har opplevd å få synlige striper på skjermen.
Har du hatt noen problemer med din Apple Watch?
Kilde:
9to5Mac
Annonse