Dette kan være årsaken til den tragiske Uber-ulykken
Selskapet har nesten strippet bilene for LIDAR-sensorer.
I kjølvannet av den tragiske ulykken der en kvinne ble påkjørt og drept av en selvkjørende Uber-bil, har det dukket opp flere detaljer om teknologien som var i bruk. Blant annet er det kjent at selskapet deaktiverte sikkerhetssystemet i forkant av ulykken.
Gikk ned fra fem til én LIDAR
Nå skriver The Register at også LIDAR-sensoren kan være en medvirkende årsak. Uber-bilene bruker kun én LIDAR-sensor på taket og en blindsone kan være årsaken til at systemet ikke oppfattet kvinnen som var på vei over veien.
Nettstedet melder at Uber i 2016 byttet fra Ford Fusion til Volvo XC90 i sitt selvkjøringsprogram og gikk ned fra fem til kun én LIDAR-sensor plassert på taket. Samtidig økte Uber antall radarer fra syv til ti, men gikk ned fra 20 til syv kameraer.
Uvanlig med kun én
«Å fjerne LIDAR-sensorer fra fronten, baksiden og på sidene, og erstatte dem med en 360-sensor på taket, er mer kostnadseffektiv, men resulterer i blindsoner rundt bilen», forklarer The Register.
I en uttalelse til Reuters sier en talsperson fra Velodyne, selskapet som produserer LIDAR-sensorene følgende:
«Hvis man ønsker å unngå fotgjengere, må man ha LIDAR på sidene for å se fotgjengerne, spesielt om natten.»
The Register omtaler det som oppsiktsvekkende at Uber kun bruker én sensor når andre selskaper bruker mange flere. Google-eide Waymo bruker for eksempel seks LIDAR-sensorer mens General Motors bruker fem.
Kilder:
The Register,
Reuters