Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Uber har gått ned fra fem til én LIDAR-sensorer i sine selvkjørende biler. (Ill.: Uber)

Dette kan være årsaken til den tragiske Uber-ulykken

Selskapet har nesten strippet bilene for LIDAR-sensorer.

I kjølvannet av den tragiske ulykken der en kvinne ble påkjørt og drept av en selvkjørende Uber-bil, har det dukket opp flere detaljer om teknologien som var i bruk. Blant annet er det kjent at selskapet deaktiverte sikkerhetssystemet i forkant av ulykken.

Gikk ned fra fem til én LIDAR

Nå skriver The Register at også LIDAR-sensoren kan være en medvirkende årsak. Uber-bilene bruker kun én LIDAR-sensor på taket og en blindsone kan være årsaken til at systemet ikke oppfattet kvinnen som var på vei over veien.

Nettstedet melder at Uber i 2016 byttet fra Ford Fusion til Volvo XC90 i sitt selvkjøringsprogram og gikk ned fra fem til kun én LIDAR-sensor plassert på taket. Samtidig økte Uber antall radarer fra syv til ti, men gikk ned fra 20 til syv kameraer.

Ulykken kunne vært unngått.

Uvanlig med kun én

«Å fjerne LIDAR-sensorer fra fronten, baksiden og på sidene, og erstatte dem med en 360-sensor på taket, er mer kostnadseffektiv, men resulterer i blindsoner rundt bilen», forklarer The Register.

I en uttalelse til Reuters sier en talsperson fra Velodyne, selskapet som produserer LIDAR-sensorene følgende:

«Hvis man ønsker å unngå fotgjengere, må man ha LIDAR på sidene for å se fotgjengerne, spesielt om natten.»

The Register omtaler det som oppsiktsvekkende at Uber kun bruker én sensor når andre selskaper bruker mange flere. Google-eide Waymo bruker for eksempel seks LIDAR-sensorer mens General Motors bruker fem.

 

Kilder:
The Register,
Reuters

Stikkord: Bil, uber