Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Xiaomi Mi Mix er en av de mest spenennde smarttelefonene. (Ill.: Trodn Bie/ITavisen)

– Vi vokste for raskt

Nå vil ikke Xiaomi lenger oppgi salgstall.

Fra å være en relativt ukjent mobilprodusent, har Xiaomi på få år blitt en storspiller i mobilbransjen. Med to år med solid oppgang, var fjoråret en nedtur for selskapet.

Ønske å sakke farten en periode
I en e-post til sine ansatte, skriver Xiaomi-sjefen Lei Jun at deres distribusjonsmodell og intense konkurranse fra andre produsenter som lager rimelige smarttelefoner, har gjort det vanskelig for dem å opprettholde de gode salgstallene.

«I løpet av de første årene satset vi fremover litt for tidlig. Vi lagde et mirakel, men trakk også ned mulighetene for langsiktig vekst. Så nå er vi nødt til å sakke av litt, forbedre oss på noen områder og sikre en bærekraftig vekst med et langsiktig fokus.»

Til TechCrunch forteller en ansatt i Xiaomi at de ikke har planer om å oppgi salgstallene for 2016.

Selskapet har ikke lykkes helt med å sette sitt preg på markedet utenfor Asia, men i år kan de rimelige smarttelefonene også komme til USA.

Unik smarttelefon i Mi Mix
Både i 2014 og 2015 var Xiaomi inne blant topp fem blant på salgslisten for smarttelefonprodusenter globalt. I fjor ble selskapet slått av de tre kinesiske konkurrentene Huawei, OPPO og Vivo.

I fjor høst lanserte Xiaomi den spennende mobilen Mi Mix som mulig kan bli malen på hvordan 2017-flaggskipene til andre produsenter vil se ut.

 

Kilde:
TechCrunch

Stikkord: Mobil, xiaomi