Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Valve jobber med å få på plass støtte for SteamVR på flere plattformer. (Ill.: Skjermdump/Valve)

Nå får Windows 10 konkurranse som VR-plattform

En SteamVR-beta skal gjøres tilgjengelig for Linux og macOS innen «få måneder».

Oculus valgte i fjor å trekke inn årene på disse plattformene, men Valve har jobbet videre i kulissene.

Kommer snart
Valve planlegger å lansere en beta av sin SteamVR -plattform for Linux og macOS «innen kort tid». Det kom frem under Steam Dev Days , hvor Valves Joe Ludwig snakket om prosjektet, i et segment med navnet «Filosofien bak VR».

Vil ha et større mangfold
Ludwig, som jobber på blant annet Team Fortress 2, snakket om selskapets visjon om at VR skal være så åpen og fleksibel som mulig, og hvordan Valve med OpenVR er med å sørge for det ved å fremme hardware-agnostiske løsninger.

Blant annet snakket han om hvordan Valve med OpenVR jobber for å hindre at såkalte «plattform-voktere» skal kunne hindre fremskritt og nyvinning innenfor VR.

Oculus la som kjent sine Linux- og macOS-planer på is, og grunderen Palmer Luckey var veldig klar i sin tale og sa at «støtte kommer om de noensinne produserer en bra maskin». Dette har gjort at Microsoft med Windows 10 har vært VR-plattformen for både utviklere og spillere i  lengre tid.

Lytter til utviklerne og spillere
Ludwig sa at devhar tatt med seg tilbakemeldinger fra utviklere og spillere i løpet av det første året til SteamVR og at det utifra disse fremgikk veldig klart at et stort ønske var tilgang til VR i flere operativsystemer.

Viste frem eksempel
Mot slutten av presentasjonen sin viser Ludwig frem et eksempel (se bildet på topp i denne saken) hvor SteamVR kjørte på Linux via Vulkan på HTC Vive, det ble også gitt muligheten til å prøve en live-demo av dette under konferansen. Hvilken distribusjon som ble brukt er ikke kjent, det ble heller ikke sagt noe nærmere dato for når man kunne forvente å få tilgang til en slik beta.

Begrenset utvalg
Selv om dette er gode nyheter både for utviklere, utgivere og spillere vil det ikke være et stort utvalg av innhold tilgjengelig når betaen kommer.

Brorparten av titler som kjører på SteamVR per nå støtter kun DirectX. Det er opp til utgivere og utviklere å gjøre sitt innhold tilgjengelig for andre plattformer.

Kilde:
RoadToVR

 

Stikkord: linux, macos, openvr, steamvr