Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Adam Jensen er tilbake. (Ill.: Square Enix)

Deus Ex: Mankind Divided er enda bedre enn forgjengeren

Spilltest: Men det forsvinner litt i historien.

Etter en relativt stille sommer, nærmer vi oss som smått høsten og de store spillanseringene. Dog har ikke sommeren vært helt uten spilltitler. I slutten av juni ble Mirror’s Edge Catalyst sluppet og tidligere denne måneden ble det etterlengtede No Man’s Sky lansert til PlayStation 4 og PC.

Deus Ex: Mankind Divided
For snart fem år siden ble Deus Ex: Human Revolution lansert og tilhengere av serien har de siste fem årene ventet med spenning på en oppfølger. På vårparten i fjor ble Mankind Divided offisielt annonsert med en opprinnelig lanseringsdato satt til februar 2016. Skuffelsen ble nok stor da Square Enix i fjor høst uttalte at spillet ble utsatt til august 2016 av den årsak at de følte at spillet trengte mer arbeid. Mottagelsen av Human Revolution var såpass god at utvikleren ikke kunne ta sjanse på å levere en svakere opplevelse.

I morgen lanseres det omsider til Xbox One, PlayStation 4 og PC. Vi har testet spillet på Xbox One.

Velkommen til Praha.
Velkommen til Praha. (Ill.: Square Enix)

Les også: Uncharted 4 er fantastisk, men langt ifra perfekt.

Eksplosiv start
Historien i Mankind Divided er satt til 2029 – to år etter hendelsene i Human Revolution. Frykt ikke hvis du ikke helt husker hvordan sistnevnte utspant seg, du blir servert en lengre oppfriskning når du starter Mankind Divided.

Denne gang har kyberprotagonisten Adam Jensen begynt å jobbe for Interpol, men starten er ikke helt av den positive sorten. Først er vi med på et mislykket oppdrag i Dubai, før vi blir rammet av en togbombe ved hjemkomsten til Praha i Tsjekkia. Etter den velkomsten skjønner vi raskt at ting ikke er som de skal.

Vi har kommet til en plass med noe som minner godt om et apartheidstyre der «augs» – kybermennesker slik som blant annet Jensen – blir sett på som både mindreverdige og skumle. «Augs» blir sendt til egne soner og de kan ikke bevege seg overalt slik vanlige personer kan.

Stemningen i spillet er dyster og man føler på seg at dette er et sted man ikke egentlig ønsker å være. Det er i og for seg mange som ikke ønsker vår tilstedeværelse heller, men vi møter på nye venner og kontakter etter hvert som vi utforsker de ugjestmilde bygningene.

Historien skal vi ikke avsløre altfor mye av – det er noe man ønsker å oppleve selv.

Deus Ex Mankind Divided
Man føler seg ikke akkurat velkommen i Praha.

Du må spille dette: Doom er glitrende spillunderholdning fra start til slutt.

Snike eller kjempe?
En del av styrkene til Deus Ex-serien er at man selv kan velge om man ønsker å snike seg rundt eller om man ønsker å gi «bånn gass» og gjøre opp med våpen. Enkelte partier er dog lagt opp til sniking så du kommer ikke helt utenom det. Greit nok, vi kjørte taktikken med en kombinasjon av begge,

Klarte vi ikke å snike oss rundt alle vaktene og overvåkingssystemene, var det frem med våpenet – så langt ammunisjonen rakk. For det er slik at man til tider har begrenset med kuler tilgjengelig.

Som nevnt er det mange partier der det er langt opp til sniking. Heldigvis for dem som er ferske på det området, har utviklerne lagt ved flere veiledninger til hvordan man skal bruke dekning og objekter til sin fordel når man danser seg rundt uten å bli oppdaget. Dekning er kanskje noe man forbinder mer med skytespill der man ser karakteren i tredjeperson slik som Gears of War og The Divisision, men det fungerer rimelig godt også i Deus Ex.

Spillet er også delt opp i både hovedoppdrag og sideoppdrag. Sistnevnte er kjekt hvis man ønsker å ikke gå for fort frem i selve historien og liker å utforske så mye som mulig i Praha. Merk at sideoppdrag du ikke fullfører på enkelte steder før du går videre i historien, blir kansellert.

Deus Ex Mankind Divided
Dekningssystemet fungerer overraskende godt.

Les også: Dette kunne fort vært årets spill.

Hack deg frem
Ettersom Jensen er en «aug» kan han ikke bevege seg fritt rundt i byen og i bygninger. Vi blir nærmest stoppet ved hvert eneste sjekkpunkt med beskjed om at «her kan dere ikke gå. Snu og gå tilbake igjen». Da er man nødt til å finne alternative veier.

Enten at det er via en bakdør, ventilasjonssjakt eller at man må hacke seg inn via stengte dører. Disse er som regel rett ved sjekkpunktet så man trenger ikke å lete byen rundt for å finne dem. Hackingen er rimelig grei, men blir selvsagt vanskeligere jo lenger i historien man kommer. Her gjelder det å koble en blå node til den grønne uten å bli oppdaget av en overvåkingsnode. Etter hvert som man spiller tjener man også opp poeng man kan bruke for å oppgradere Jensen, deriblant hackeegenskapene hans.

Hvis man feiler en hacking, er ikke løpet kjørt av den grunn. Enheten vi prøvde å lure blir satt til en «nedlåsingsmodus» og vi må vente noen sekunder før vi kan prøve på nytt. Er det et alarmsystem, starter alarmen å gå og vaktene sendes ut for å søke etter eventuelle inntrengere.

Les også: Quantum Break byr på en fantastisk reise i tid.

Venneutfordring
Breach er en ny spillmodus i Deus Ex Mankind Divided som gir et kjekt avbrekk fra historien i spillet. Dette er det nærmeste man kommer noen form for flerspillermodus i spillet, og her kan du utfordre vennene dine (på tid) gjennom en ulike oppdrag.

Her beveger man seg rundt i en virtuell verden og poenget er å hacke og hente ut viktig data på kortest mulig tid. Etter hvert som man klarer brett, får man også tilgang til våpen og andre elementer som kan hjelpe deg å klare brettene.

For en som skyr ting som går på tid i spill som pesten, falt ikke Breach akkurat i smak, men modusen er så absolutt verdt en titt.

Deus Ex Mankind Divided
Breach kan være et kjekt avbrekk fra hovedspillet.

Ikke en grafikkperle
Grafikken er noe som ikke når helt opp i Mankind Divided, den er på ingen måte noe å skrive hjem om. Praha er riktignok pent fremstilt, dog litt dyster i år 2029, men karakterer og animasjonene virker litt kjipe, og er det virkelig nødvendig å vise en animasjon hver gang man utfører et «snikdrap»?

Det samme gjelder bildefrekvensen som til tider faller en del i partier der det skjer mye på skjermen samtidig. Vi har i hovedsak testet spillet på Xbox One, og det er godt mulig at dette er bedre på PlayStation 4 eller PC. Utviklerne sendte ut en oppdatering før helgen, dag én-oppdatering, og bildefrekvensen virker å ha blitt litt bedre etter at den ble lastet ned og installert.

Les også: Det har aldri vært så gøy å være huleboer.

Konklusjon
Der Human Revolution ikke klarte å fange meg helt i 2011, er Mankind Divided et spill jeg raskt ble oppslukt i. Fremgangen i starten går i et seigt tempo og består i hovedsak av mellomsekvenser.

Jo lengre man kommer i spillet, jo mer gøy blir det å spille selv om historien ikke nødvendigvis holder tritt. Jeg fikk også til tider den følelsen av «bare ett oppdrag til» slik at jeg kunne motta nye poeng som kan brukes for å oppgradere egenskapene til Jensen. Alt er så mye enklere når man er usynlig, sant?

På tross av at grafikken og bildefrekvensen på ingen måte er den beste, tilbyr Deus Ex Mankind Divided en solid opplevelse.

Karakter: 8/10.

+ Utfordrende hacking.
+ Solid sniking.
+ Lar spilleren selv avgjøre fremgangsmåte.

– Til tider uinspirerende historie.
– Grafikken.
– Bildefrekvensen faller enkelte ganger.

Stikkord: Spill, Tester