google podcasts
Google har pensjonert Podpast-appen sin. For å lytte innenfor selskapets økosystem må man nå bruke YouTube Music.

Annonse


“Jeg har mistet all tiltro til Google”

“Podcast-appen er bare en av mange gode Google-produkter som dør. Og hvis Google noen gang vil at vi skal tro på løftene deres igjen, må dette stoppe,” uttaler en meget kritisk og lei David Pierce, redaktør hos The Verge.

Nå er Google Podcasts borte

De aller kritiske røstene vil ha det til at Google ikke er noe annet enn et annonse-selskap med forbrukerprodukter som leverandør av annonser, og informasjon om brukeren ut. Sant eller ikke, Google pensjonerer ofte prosjekter: gamle som nye, elskede som hatede. Alle husker Google Stadia, og mange av dere husker nok vi skrev at selskapet legger ned podcast-appen sin til Android. For det var i september i fjor at Google varslet nedleggelsen av appen:

“Vi vet at denne overgangen vil ta tid, men prosjektet vil tillate oss å bygge et fantastisk produkt og en enkelt destinasjon som belønner skapere og artister og gir fansen den beste podcast-opplevelsen. Foreløpig er ingenting endret, og fans vil fortsette å ha tilgang til YouTube, YouTube Music og Google Podcasts. Vi er forpliktet til å være transparente i å kommunisere fremtidige endringer med våre brukere og podcastere, og vil ha mer å dele om denne prosessen i løpet av de kommende månedene,” skrev Google den gang.

De som ønsker å lytte andre steder kan laste ned en OPML-fil og laste den opp til den foretrukne appen, så lenge den støtter formatet.

“TGC”

Nå har det altså kokt helt over for Pierce som omtaler syklusen for Googles produktsatsing som “The Google Cycle.” Redaktøren oppsummerer det slik: Google lanserer en app eller tjeneste de mener vil dra nytte av selskapets enorme informasjonsmengde. Deretter lanserer de et konkurrerende produkt fra et annet selskap innad i moderselskapet. Deretter, sakte men sikkert, glemmer selskapet det originale produktet.

Til Google sier jeg: dette er deres feil, og jeg bryr meg ikke lenger. Det er mange skapere der ute som gjerne vil jobbe i et YouTube-lignende annonseinntektssystem for lyd, men Google gadd aldri å bygge et.

David Pierce, redaktør,. The Verge

Google sitt forsvar er at YouTube Music er mer populært, og tallene kan tyde på det, men er ikke podcasts stort nok for å ha en dedikert app som sitt hjem? Dessuten er de lett å drifte. Vår mening er at Music allerede er “overfylt” med informasjon i et lite fokusert grensesnitt. Dessuten, poengterer Pierce, at Google aldri koblet tjenestene sammen slik at det man finner interessant på YouTube, foreslås i Podcast-appen og YouTube Music, og de andre veien. Pierce tror at årsaken er innlysende: penger. Music-appen tilbyr video-annonser – podcast-appen ikke.

Annonse