app store
Apple gjør alt de kan for å opprettholde betydelig omsetning fra App Store-avgifter, også når utviklere velger alternative betalingsløsninger.

Annonse


Jakter Apple

Meta, Microsoft, X og Match Group går også etter Apple i USA, og støtter med det opp om Epic Games sin mangeårige juridiske kamp.

“Apples plan samsvarer verken med lovverket eller med ånden til loven”

I kjølevannet av DMA-loven har Apple annonsert sine priser for alternative app-butikker, for de tar avgifter selv om utviklere velger å selge utenfor App Store og om de velger en alternativ betalingsløsning, men det er ikke gratis. For avhengig av vilkårene tar Apple opp til 27 prosent kommisjon på betalinger som skjer utenfor deres egen betalingsplattform.

Slik kan “anti-Apple” butikken til Epic Games bli

Nå stiller Meta, Microsoft, X og Match Group (Tinder, Match.com, Meetic, OkCupid og Hinge for å nevne noen) seg bak Epic Games sitt søksmål i USA. En av årsakene, mener X, er fordi utviklere vil ikke finne den store fordelen med å akseptere alternative betalingsløsninger med en fordeling som kun er tre prosent lavere, mens Microsoft klager over at Apples siste endringer begrenser selskapets mulighet til å tilby abonnement og rabatter.

EUs Margrethe Vestager har allerede advart de store selskapene om å advare brukerne mot å bruke alternativer som DMA-lovverket åpner for, inkludert alternative app-butikker, som vi meldte tidligere i dag:

“EUs antimonopol-sjef Margrethe Vestager uttaler at både Apple og Meta er i søkelyset grunnet avgifter: “Det er ting vi er veldig interessert i, for eksempel hvis den nye Apple-avgiftsstrukturen de facto ikke vil gjøre det attraktivt på noen måte å bruke fordelene med DMA. Den slags er det vi skal undersøke.” Det er nemlig slik at Apple har satt på plass et nytt avgiftssystem for utviklere som nytter seg av alternative app-butikker. Systemet fungerer slik at utviklere må betale Apple 50 euro cent per bruker-konto i året selv om de ikke bruker Apples betalings-system. Meta har allerede tilbudt å senke forbruker-avgiften fra 9,99 euro til 5,99 euro – dette er prisen for å slippe annonser.”

Annonse