apple vision pro
Det er ofte populært å være negativ til dyre Apple-produkter, men vi er mer usikre på om Apple Vision Pro er den floppen mange medier har rapportert den siste uken. Bilde: ITavisen

Annonse


Hvor har de tallene fra?

Ikke så lenge etter at Meta-sjef Mark Zuckerberg publiserte en video der han “anmeldte” Vision Pro og sammenlignet det mot sitt eget produkt, Quest 3, dukket det opp artikler i mange publikasjoner som rapporterte om det samme: usedvanlig mange har levert tilbake Apples nyeste produkt og det første nye produktet siden Watch i 2015.

Klare positive- og negative sier

Hvor disse tallene kom fra vet ikke vi, for Apple rapporterer selvsagt ingen slik tall til offentligheten. Det hele hørtes suspekt ut. Hvor den opprinnelige rapporten stammer fra ikke vi, men vi er smertelig klar over problemene med hodesettet: dyrt, tungt og med kort batterilevetid. Av pluss finner vi utrolig skjerm-kvalitet, god ytelse og gester og øye-kontroll som i de fleste sammenheng fungerer utmerket.

Men at produktet har sine elskere og hatere i enda sterkere grad enn andre Apple-produkt, det levnes det liten tvil om. På en ene siden har vi eks-kunder som sier de leverte tilbake hodesettet til Apple innenfor perioden det er mulig. Den største plagen er vekten, deretter er det mange som klager over slitne øyne, hodepine og mangel på bruksområder.

Les vår test av Vision Pro

“Det er ingen flom av returer”

Men hvor mange har levert tilbake? Som sagt har ingen utenfor Apple tallene, men Mark Gurman fra Bloomberg har hørt fra sine kilder at leverings-raten er på snittet eller litt over snittet. Det er imponerende da Vision Pro er priset langt over selskapets dyreste mobiler og de fleste Mac-ene kundene handler.

Annonse


“Apple kommenterer ikke Vision Pros returrate, men data fra kilder i butikker tyder på at det sannsynligvis er et sted mellom gjennomsnittet og over gjennomsnittet sammenlignet med andre produkter – avhengig av sted. Noen mindre butikker ser en eller to returer per dag, men større lokasjoner har sett så mange som over åtte returer på en enkelt dag,” avslører Gurman som avslører han ikke er en av de som leverer produktet tilbake og sier han skrev nyhetsbrevet med hodesettet på.

AppleInsider rapporterer det samme: “Ved hjelp av kilder i Apples forhandlerkjede ved 24 lokasjoner, for det meste amerikanske østkystbutikker, har jeg holdt øye med returvolumene så godt jeg kan den siste uken. Så langt ser det ikke ut til å være så mange returer, og absolutt ikke en katastrofal flom.” En av kildene i en Apple Store avslører at brorpoarten av de som returnerte produktet gjorde det innen to dager fordi de opplevde kvalme.

Som vi allerede har rapportert tror Apples Vision Pro-team det vil ta fire år før Vision-produktserien er voksent nok til å bli allemannseie. Gurman forventer for øvrig ingen ny versjon før om 18 måneder, i det minste i Vision Pro-serien.

Annonse