apple imessage iphone
Innen fem måneder legger EU frem en rapport om blant annet Apple iMessage må følge DMA-lovverket. Det kan bety at Apple må åpne opp meldingstjenesten.

Annonse


Skal bestemme over iMessage sin skjebne

EU gransker om flere store tjenester fra blant annet Apple og Microsoft skal måtte imøtekomme “Digital Markets Act”-kravene.

Starter ekstra-gransking av blant annet iMessage

Siden september har kommisjonen i EU gransket iMessage, Bing, Edge og Microsoft Advertising. Tilbakemeldinger for medlemmene forventes innen en uke, og de må konkludere undersøkelsen innen fem måneder.

DMA-lovverket, på generelt grunnlag, bestemmer at tredjeparts-apper og app-butikker er tillatt og enklere å bruke. Det må også være enkelt for brukeren å skifte til ønsket standard-app, og ikke gjøre det kronglete. Vi trodde i fjor at iMessage vil måtte åpne opp for tredjeparter, men nå som det granskes ytterligere er vi mer usikre på hva som skjer.

Komiteen skal uansett først nå undersøke hvor viktig iMessage er sammenlignet med andre meldingsplattformer til iPhone og Apples andre enheter. De skal også finne ut hvor mange som bruker iMessage, om selskap er avhengig av tjenesten for noe unikt og hvordan iMessage er bakt inn i Apples business og økosystemer.

Annonse


Det var dessuten før lanseringen av iOS 17 pålitelige rykter som pekte i retning av påbud for sideinnlasting av apper, men det har ikke skjedd enda.

Latterliggjør Apple og iPhone

Som vi meldte i juli 2022:

“The Digital Markets Act som vi forklarte hva innebar i mars i år, åpner blant annet opp for lynmeldinger på tvers av plattformer – la oss ta for oss den først:

Brukere av små eller store plattformer vil kunne utveksle meldinger, sende filer eller foreta videosamtaler på tvers av meldingsapper, og dermed gi dem flere valgmuligheter. Når det gjelder interoperabilitetsplikten for sosiale nettverk, var medlovgivere enige om at slike interoperabilitetsbestemmelser vil bli vurdert i fremtiden.”

Hva bestemmer om tjenester rammes av DMA-loven?

“DMA-loven aktiveres om selskapet som drifter plattformen har minst 45 millioner månedlige brukere i EU og over 10 000 forretnings-brukere årlig. Om selskapene ikke retter seg etter loven, risikerer de bøter på opp til 10 prosent av omsetningen eller hele 20 prosent om reglene blir brutt flere ganger.”

Annonse