Toyota 1000 km rekkevidde
Toyota har som mål å tilbyr el-biler med 1000 km rekkevidde. I 2025 lanserer de dessuten de første bilene med deres nye Arene OS og i 2026 en rekke nye el-biler. Bilde: Toyota

Annonse


Sikter seg inn mot rekkevidde-drømmen: 1000 km

Endel elbiler kan holde det gående i drøye 600 km.

1000 km er Toyotas mål

Det finnes eksempler på enda lenger rekkevidde, men det er unntaket under kontrollerte forhold med veldig dyre premium-sedaner, men Toyota mener at en fremtid med 1000 km distanse er innen rekkevidde uten å måtte kjøre alene i bilen med eco-modus.

Og gjett hva? De mener de er selskapet som vil klare det. Toyotas store el-bil-push er satt til 2026 da selskapet skal annonsere en serie med elektriske biler. Fra før av tilbyr produsenten, som har vært usedvanlig treg i markedet med el-biler, SUV-en bZ4X (den der hjulene kunne falle av) – en “neste generasjon” el-Lexus er også på vei.

Toyota så sitt snitt til å nevne bil-operativsystemet deres “Arene” og biler som alltid er oppdaterte, intelligente og kan justeres som ønsket etter førerens komfort-preferanser. De første bilene med OS-et lanseres i 2025.

Annonse


Ny fabrikk skal forske på super-batterier

Hva angår enda lengre fremtidsstrategi sier selskapet at de nå bruker omtrent halvparten av utvikling og forskning på “Advanced Development,” som de kaller det. Selskapet åpnet sin batteri-fabrikk i mai med håp om å revolusjonere nettopp teknologien og ta knekken på batteri-angst en gang for alle. Om Toyota blir først vet ikke vi, men det er vanskelig å tro at ikke alle vil kom dit før eller siden.

Arene er vår visjon for det mest programmerbare kjøretøyet som finnes. Apex.OS legemliggjør vår visjon om åpne API-er for utviklere for å veve mobilitet og autonomi inn i hverdagen vår. Det muliggjør smidig utvikling og distribusjon for ingeniører, korter tiden fra konsept til lansering, og gjør raske innovasjoner innen autonom kjøring mulig i Toyotas skala.

James Kuffner, CEO Woven Planet Group, Board of Directors, Toyota Motor Corporation

Selskapet bruker dessuten “giga casting” for å produsere store deler av hele-aluminiums-flater, som Tesla. Målet er å sette sammen fremtidige biler med kun tre deler. Dette vil spare tid, energi og forhåpentligvis senke kostnadene for alle parter. Andre fordeler er stivere karosserier og lufttetthet

Toyota gir seg ikke med hydrogen og åpner en ny fabrikk med håp om å åpne allerede neste måned. Hydrogen er hverken billig eller lett tilgjengelig, men det tar kun fem minutter å fylle opp til 650 km rekkevidde, noe Mirai allerede i stand til. Det er lett å se fordelen, men markedet har utvilsomt bestemt seg for elektrisitet.

Annonse