Det er fra før kjent Microsoft vurderer reklame i fil-utforskeren. Problemet er at selskapet forsker på å utvide reklame-plasseringene.
Mer reklame
Samtidig som selskapet lesser på komponenter og programmer som brukerne i utgangspunktet kanskje ikke trenger (noe Tiny11 er beviset for) og på den måten øker maskinvare-kravene, er det kjent at Edge blir mer reklame-finansiert.
Man skulle ikke tro det var nødvendig for Microsoft å gjøre dette all den tid man må betale for Windows 11, men her er vi altså.
Ødelegger Microsoft for seg selv?
Det er oppdaget et nytt grensesnitt som heter “Discover” i Dev- og Canary-testversjonen av nettleseren.
Annonse
Neowin er, som oss, ikke imponert over Microsofts forsøk på å lure til seg klikk. Hvordan? Jo, de har plassert knappen der innstillinger-knappen var før:
Den verste plasseringen
Det er heller ikke mulig å flytte knappen, eller fjerne den, så har man brukt nettleseren mye har muskelminnet for lengst tatt over.
Man vil derfor få servert “anbefalinger” (vi har ingen grunn til å tro at Microsoft ikke tjener penger på dette), i stedet for å hente opp innstillingene.
ChatGPT kan være redningen
Microsoft har ikke råd til å gjøre slike feilgrep: de har fremdeles kun litt over 4 prosent markedsandel i nettlesermarkedet og vokste kun med 0,11 prosent i januar 2023 per Statcounter.
Et håp for Microsoft er å integrere ChatGPT i Bing og tett integrere tjenesten i Edge. Om de kan servere AI-tjenesten smart integrert i nettleser og Windows 11 helt gratis (om andre tar betalt), vil det være lettere å akseptere reklame.
Annonse