Alle de store teknologi-selskapene kutter titusenvis av stillinger etter bemanningsøkninger og stats-subsider under covid.
“Dette vil vedvare frem til minst tampen av året”
Men nå har hjemmekontor- og kjøpefesten for lengst lagt seg etter store statlige programmene i mange land for å hjelp bedrifter og privatpersoner, har opphørt.
Til og med Apple, som så langt tilsynelatende var immune, fikk et tilbakeslag i forsyningskjeden med uforutsette sperringer ved nøkkelfabrikkene i Kina.
Julen 2022 forteller oss at økende inflasjon og økende makrobekymringer fortsetter å hemme forbruksutgiftene enda mer enn forventet og presse ut enhver mulig bedring helt til slutten av 2023.
IDC
Pengene er brukt opp og det handles heller ikke forbruker-elektronikk når mat-priser, strøm og alt annet blir mye dyrere.
11. januar i år rapporterte IDC at PC-salget falt med 28 prosent.
Xiaomi rammes ekstra hardt og Samsung gjør det enda verre enn Apple
Dette gjenspeiles i mobil-salget. Apple avslører ikke egne tall, men IDC og Gartner har som jobb å regne på slikt.
Annonse
Nå har vi IDCs tall for fjerde kvartal 2022, altså jule-perioden, og det ser dystert ut: ikke en gang julenissen kan redde Apple, Samsung, Xiaomi, Oppo eller Vivo.
Med en nedgang i 2022 med mer enn 11 prosent er 2023 satt opp til å være et år med forsiktighet ettersom leverandører vil revurdere sin portefølje av enheter og salgskanaler vil tenke seg om to ganger før de tar på seg overflødige lagerbeholdninger.
Positivt er det for forbrukere som kan finne enda mer sjenerøse innbyttetilbud og kampanjer som fortsetter langt inn i 2023, ettersom markedet vil finne nye metoder for å drive frem oppgraderinger og selge flere enheter, spesielt avanserte modeller.
IDC
Apples tall for fjerde kvartal fremlegges 2. februar.
Dette er de største mobil-selskapene i verden fordelt på markedsandel fjerde kvartal 2022 – Apple går tilbake 14,9 prosent sammenlignet med samme periode 2021:
Dette er det beregnende total-salget av mobiler i 2022 og 2021, og endringene:
Annonse