vwvetprogramvarenderesmåblibedre
VW har en plan frem mot 2030 for å forbedre programvaren i sine el-biler. Selskapet vet at dette er en nøkkelfaktor for å vinne i markedet. Bilde: Trond Bie/ITavisen

Annonse


Flere av dere har klaget – nå har de en plan

Etter vår anmeldelse av VW ID.5 GTX i sommer, har vi hørt fra flere lesere som utrykker misnøye med produsentens maskinvare.

En programvare-opplevelse ikke verdig ellers gode biler

Oppmerksomheten rundt VWs svake programvare, som stikker seg ut grunnet ellers veldig fine opplevelser og komfort, har vekket oppmerksomhet verden rundt.

“VW er dog fryktelig treige. De lovte vel en oppdatering hver 12. uke, men jeg har fått 2 på 18 måneder. De sliter masse med å få ut oppdateringer OTA,” skrev en leser til oss i påvente av feilrettinger og ytelsesforbedringer.

I vår test skrev vi om programvaren at:

“Den største skjermen som styrer bilens egenskaper, navigasjons og medier er treg. Det er ikke kult å måtte vente på etterslep når man prøver å taste inn hvor man skal. Selv bokstavene henger etter når man skriver, og når man tror man har truffet på riktig element i grensesnittet er man stadig usikker da det tar alt for lang tid før ting skjer.”

Annonse


Dette sier VW

Nå har The Verge en større sak om saken med tittelen “Volkswagen has given a name to its pain, and it is ‘software’”.

Det er altså ikke bare vi som har oppdaget at selskapet har et stykke å gå.

Til avisen unnskylder selskapet seg med at de har gjennomgått den største endringen noen sinne, og at de har fastslått et nytt veikart frem til 2030 som skal sikre at selskapet blir “en bærekraftig programvareorientert mobilitetsleverandør. Vi må transformere oss og tilegne oss helt ny kompetanse hvis vi ønsker å spille en ledende rolle i morgendagens mobilitetsmarked. Programvare vil bli den nye differensiatoren.”

Det er godt å høre at selskapet vet det er problemer å løse, men om de enda ikke har klart å øke oppdateringstakten er det viktig de får det på gang med en gang.

Den tidligere VW-sjefen Herbert Diess fikk visstnok sparken for problemer med fagforeninger og programvaren.

Det er Oliver Blume er som den er nye sjefen for giga-konsernet som inkluderer Audi, Porsche, Ducati og Bentley. At selskapet, som en tradisjonell bilprodusent, ikke er best på programvare er godt å skjønne, men det er andre produsenter som gjør det bedre enn VW på dette og som omstilte seg samtidig.

Annonse