Annonse


OPPDATERT: Hevder VW-sjefen fikk sparken

Herbert Diess trekker seg som toppsjef hos VW fra og med 1. september. Diess startet i konsernet sommeren 2015.

Oppdatert, 26. juli, 10:19:

Nå ryktes det at Diess ikke trakk seg fra stillingen, men ble sparket. Det skal være flere årsaker, men en av dem relatert til programvaren i ID.-elbilene til selskapet. Det mest gravende for styret, i følge tyske Automobilwoche, er at Diess, Porsche og Audi skal ha satt i fare VW sin satsing ved å be om spesial-behandling i forhold til programvare.

Samtidig er det slik at kontrakten til Diess i fjor ble forlenget til oktober 2025. Det er mulig det var klausuler i kontrakten som gjorde det mulig for konsernet å kvitte seg med Diess lenge før kontrakten var utløpt.

Annonse


Også Elon Musk har indirekte kommentert at Diess er ferdig i selskapet ved å utrykket at “programvare er nøkkelen til fremtiden.”

Var sjef i en viktig periode

Meldingen kommer som en overraskelse på bransjen da Diess har gjort mye, og med suksess, for å forvandle produsenten til en stor aktør innen elektriske biler på relativt kort tid. Han var sjef da VW havnet i diesel-skandalen i september 2015 da selskapet skal ha tuklet med de egentlige utslippsnivåene i amerikanske tester.

Fortsetter den tyske giganten slik, ligger de an til å bli en av elbil-lederne i dette tiåret.

Diess ble utnevnt som sjef for konsernet i januar 2019.

Blume tar over

Porsche-sjef Oliver Blume tar over rollen som toppsjef i VW (selskapet har aksjer i VW) samtidig som han skal styre Porsche.

Om dette vil vare er dog usikkert – vi vil ikke bli overrasket om dette er en midlertidig ordning.

Oliver Blume fra Porsche tar over VW-toppstillingen fra september.

Dette skriver Diess

Diess skrev et lengre innlegg på LinkedIn rett etter at nyheten ble kjent der han oppsummerte det første halvåret 2022 som “veldig stressende.”

De første seks månedene var enda mer krevende enn det allerede vanskelige året 2021. I tillegg til COVID, som rammet våre kinesiske kolleger ekstremt hardt, har vi en krig i Europa. Produksjonen ble fortsatt holdt tilbake av halvledermangel, og på grunn av en verden under stress så vi mange andre forsyningsutfordringer og høye råvare- og energipriser.

Herbert Diess

Diess mener VW har kommet seg over den verste kneika

Diess peker også på positive oppsving for dem med høy etterspørsel etter ID.3, ID.4, Q4 e-tron og Porsche Taycan i Kina, Europa og USA.

“Kina har kommet tilbake i løpet av de siste par ukene, og vi var i stand til å ta tilbake markedsandeler og er igjen den ubestridte eneren.

Vi hadde virkelig spennende og emosjonelle produktlanseringer som ID.Buzz. Premium gjør det spesielt bra.

Og i mange av våre regioner kan vi fortsette å forbedre vår markedsposisjon og økonomi, og å ytterligere styrke vår motstandskraft. Du vil se dette reflektert i våre inntektstall, som vi presenterer neste uke.”

Annonse