appleøkerikkeiphone14produksjonen
iPhone 14 Pro selger mye bedre enn 14-serien. Apples prognoser viser seg nå ikke å stemme og selskapet kommer ikke til å øke produksjonen. Bilde: Trond Bie/ITavisen

Annonse


OPPDATERT: “iPhone 14-salget skuffer”

Apple skal likevel ikke øke produksjonstakten av iPhone 14.

Oppdatert, 19:00:

Den kjente mobil-analytikeren Ming-Chi Kuo hevder at Apple har måttet øke produksjonen av Pro-modellene for å kunne mate markedet i større grad: 14 Pro Max står for rundt 60 prosent av produksjons-økningen.

Håpet på en salgsøkning på 7 prosent

For selskapet skal ha blitt skuffet over salget. Tim Cook og topp-teamet trodde på at salget ville komme til å øke så mye at de ville ha måtte øke produksjons-hastigheten – den spådommen ble ikke virkelighet. Dette ifølge kilder som har snakket med Bloomberg.

Annonse


Planen var opprinnelig å øke produksjonen med seks millioner andre halvdel i år. Målet er nå endret til 90 millioner enheter i samme periode. Dette er omtrent det samme tallet som i fjor.

Forskjellene øker, prisene øker

Det er ingen overraskelse, men 14 Pro-modellene selger mye bedre. Vi fikk også dette nylig bekreftet av en Apple Store-medarbeider som avslørte det kun var Pro-modellene som var vanskelige å få tak i med en gang. Som vi omtalte i vår test av iPhone 14 Pro Max, er det i år ekstra stor forskjell på Pro og ikke-Pro modellene.

Og tallene peker i den retningen: salget av iPhone 14 Pro oppgir han som “nøytralt” godt, mens toppmodellen iPhone 14 Pro Max opplever gode forhåndsbestillingsinteresse. iPhone 14 og 14 Plus står for rundt 45 prosent av ordrene Apple har lagt inn for mobilene, og det er foreløpig ukjent om de kommer til å kutte, men skjer det kan det skje i november.

ITavisen, 12. september

Er det ikke en Pro-modell er panelet av den trege 60Hz-typen, en standard Android-leiren for lengst har forlatt i pris-segmentet Apple opererer i. Det et også kun Pro-modellene som har alltid-på panel og 48MP-kamera.

Hvorfor ventet Apple med iPhone 14 Plus?

Det mest frustrerende med årets iPhone 14-lansering er nok at 14 Plus-modellen, som visstnok har best batteri-levetid under generell bruk av samtlige modeller, ikke lanseres før 7. oktober.

Mange som muligens hadde handlet en Plus om den var tilgjengelig, gikk nok i stedet for en dyrere Pro-modell. Det kan være smart av Apple å selge dyrere produkter slik, men man skal også være forsiktig med for høye priser under utfordrende økonomiske tider.

Det er ventet at smartmobil-markedet vil synke med 6,5 prosent i år med 1,27 milliarder solgte.

Annonse