Fisker_Ocean_One_1
Fisker har kommet en lang vei siden de lanserte fiaskoen Karma.

Annonse


Fisker lanserer Ocean SUV, med tre prisnivåer og funksjoner vi ikke har sett før

Rett etter nyttår i 2020 avslørte bilprodusenten Fisker en helelektrisk SUV som de døpte Ocean, med lovnad om at bilen skulle selges så rimelig som 37500 amerikanske dollar når den entrer markedet i 2022.

Nå har de presentert bilen skikkelig, og vi må si oss imponert med det vi har fått sett så langt.

Stor skjerm som kan roteres

Presentasjonen av det som nå er den faktiske produksjonsutgaven av Fisker Ocean viser at det ikke er snakk om store forskjeller fra konseptet som ble vist for snart to år siden, dog med et stort unntak i at man nå finner en lekker skjerm på 17.1-tommer. Ikke nok med det: skjermen kan ved bare ett trykk roteres slik at du selv bestemmer om du ønsker å ha den i landskap- eller portrettmodus.

Det er åpenbart en funksjon som Fisker-grunnleggeren selv, Henrik Fisker, er begeistret for:

Annonse


“Når du bruker telefonen din til å skrive på den så bruker du den slik, mens når du skal ta et bilde eller se film så snur du den rundt. På skjermen i den nye bilen vår kan man ved å trykke en knapp skifte fra portrett til landskapsmodus. Den bare roterer, det er en fet funksjon.”

Kanskje ikke en nødvendighet for mange å kunne rotere den store skjermen, men uansett så skal det sies at man må gå til innkjøp av den dyreste varianten av Fisker Ocean for å få denne funksjonen, i utgaven som kalles “Extreme”.

I de andre variantene er skjermen på samme størrelse, men utelukkende i portrettmodus.

Kommer i tre hovedvarianter

I tillegg til “Extreme” finner man mer beskjedne “Ultra” og “Sport”, der prisen på de tre varierer fra 37499 dollar til 68999 amerikanske dollar. Blant forskjellene i utstyrsnivå er det også snakk om store forskjeller i ytelse og konfigurasjon, der rekkevidden på den dyreste varianten er 563km sammenlignet med 402km i den billigste. Sistnevnte vil også være den eneste varianten med forhjulstrekk.

En fet funksjon som dessverre også er forbeholdt den dyreste versjonen av Fisker Ocean er bruken av et solcellepanel på taket for å generere strøm, og selskapet forteller at panelene er mottakelige for opptil 2400 kilometers rekkevidde gjennom et år. Andre ting som er forbeholdt den dyreste versjonen av SUV-en er bedre lydanlegg samt oppvarmede seter i front og bak.

Samtlige av modellene vil bli utstyrt med et avansert system for kjøreassistanse når dette er ferdigutviklet.

Kan lade andre biler med Fisker Ocean

Fisker-sjefen snakker naturlig nok veldig høyt om den nye SUV-en sin, men kommer også med en spesiell påstand i at bilen har den mest avanserte drivlinjen på en bil hittil. Dansk-amerikaneren forteller at han har kjørt bilen på bane, og at opplevelsen gir deg en følelse av å være Formel 1-fører.

Som del av et større oppdrag med å tilvenne seg fornybar energi så forteller selskapet at alle tre utgaver av Ocean vil kunne lade andre elektriske biler. I tillegg vil interiøret bestå av gjenvunnet materiale.

Annonse