Teslaaiday
Det skal bli spennende å høre hva Musk tror Tesla kan oppnå.

Annonse


Tesla snakket selvkjørende biler

Det er nesten to år siden Teslas første “Autonomy Day”-arrangement. Dengang kom Elon Musk med mange dristige spådommer om fremtiden for autonome kjøretøyer. En av dem var hans omdiskuterte påstand om at selskapet ville ha “en million robottaxier på veien” ved utgangen av 2020. 

Del to: AI Day

Denne gangen vil arrangementet bli kalt “AI Day” og ifølge Musk er målet med arrangementet å overtale de beste innen robotikk og kunstig intelligens til å søke jobb i Tesla. 

Selskapet er kjent for stor utskiftning, den siste er Jerome Guillen, en sentral leder som jobbet i Tesla i ti år før han nylig gikk av. Å tiltrekke seg og beholde talent på toppnivå, har vist seg å være en utfordring for selskapet.

Starter inatt

Arrangementet starter kl. 01 norsk tid imorgen fredag den 19. august. Ifølge invitasjonen vil det inneholde “en keynote av Elon, maskinvare- og programvare-demoer fra Teslas ingeniører, prøvekjøring av Model S Plaid og mer”. 

Annonse


I likhet med Battery Day vil arrangementet bli livestreamet på Teslas hjemmeside og gi investorer, media og selskapets fans et blikk på hva som er på gang.

“Det neste for AI utover bilparken”

Musk og andre ledende ansatte i selskapet forventes å gi oppdateringer om utrullingen av Teslas betaversjon “Full Self-Driving” (FSD) beta 9. Vi kan også forvente detaljer om Teslas superdatamaskin “Dojo”, opplæringen av det nevrale nettverket og produksjonen av FSD-chips. Og det vil også bli “et innblikk i det neste for AI utover bilparken”.

Den store nyheten fra Teslas første Autonomy Day var introduksjonen av selskapets første computerchip, et 260 kvadratmillimeter stykke silisium som Musk beskrev som “den beste brikken i verden”. Opprinnelig hevdet Musk at Tesla  bare ville trenge programvareoppdateringer, ikke maskinvareoppdateringer på veien mot full autonomi. Det viste seg ikke akkurat å være tilfelle; bilene ville trenge denne nye chip’en – faktisk to av dem – for til slutt å kunne kjøre selv.

FSD beta v9

Mye har skjedd mellom begivenheten i 2019 og nå. I forrige måned begynte Tesla å rulle ut programvareoppdateringer for FSD beta v9. Det betyr at Tesla-eiere som har kjøpt FSD-alternativet (som nå koster 10 000 dollar) vil kunne bruke mange av Autopilots førerassistentfunksjoner som Navigate on Autopilot, Auto Lane Change, AutoPark, Summon og Traffic Light and Stop Control.

Hendene på rattet!

Oppdateringen gjør ikke Tesla fullt autonom, de vil heller ikke lansere “en million selvkjørende biler” på veien slik Musk spådde. Tesla-eiere med full selvkjøring må fremdeles holde hendene på rattet. Noen gjør det ikke og det kan få tragiske konsekvenser.

“Lei tendens til å krasje med utrykningskjøretøy”

FSD har skapt problemer for Tesla i det siste. I nylig publiserte e-poster mellom Tesla og California Department of Motor Vehicles, gjorde Teslas sjef for Autopilot det klart at Musks kommentarer og tweets ikke gjenspeiler virkeligheten. Nå er Autopilot under etterforskning for å ha en “lei tendens til å krasje med utrykningskjøretøy”.

Les ITavisen: Tesla etterforskes etter en serie krasj: “Bruker offentlig vei til å eksperimentere med selvkjørende biler”

Omskrive programvare til alternative chips

Også Tesla har måttet tilpasse seg den globale chipmangelen. Nylig sa Musk at selskapet måtte omskrive noe av programvaren for å tilpasse seg alternative chips. Han sa også at Teslas fremtidige vekst vil avhenge av en rask løsning på den globale mangelen på halvledere.

Tesla er avhengig av chips for å drive alt fra airbags til modulene som styrer bilens bilbelter. Det er ikke klart om FSD-brikkene som produseres av Samsung, er påvirket av mangelen. Det får vi kanskje innsikt i under morgendagens arrangement.

Dojo

Utenfor bilen bruker Tesla en superdatamaskin til å trene AI-programvaren som etterhvert mates ut til kundene. 

“Tesla utvikler en NN (neurale nett) treningscomputer kalt Dojo for å behandle virkelig store mengder videodata. Det er et beist!” twitret Musk.

Musk antydet også at Dojo kunne utføre én exaFLOP pr. sekund: 

For å matche hva et exaFLOP-datasystem kan på ett sekund må du utføre én beregning hvert sekund i 31 688 765 000 år.

NetworkWorld 

Verdens raskeste under konstruksjon

Til sammenligning bygger USAs energidepartement det som skal bli verdens raskeste datamaskin. Den får 1,5 exaFLOPs regnekraft. AMD sier sier at den vil ha like mye prosessorkraft som de neste 160 raskeste superdatamaskinene tilsammen.

For oss er datasyn det viktigste vi driver med og det er det som muliggjør Autopilot. For at det skal fungere må vi mestre dataene fra flåten, trene massive nevrale nett og eksperimentere mye. 

Andrej Karpathy, Teslas leder for AI

Dojo-chip

Dennis Hong, grunnlegger av Robotics and Mechanisms Laboratory ved UCLA, twitret tidligere denne måneden et bilde av en chip som mange tror er den som brukes av Dojo.

Hong er en interessant figur også av andre grunner. Da han ble på Twitter spurt om laboratoriet hans jobber med Tesla, la Hong ut noen emojis, men svarte ikke nei. Vi får antagelig vite mer om Hong og Tesla på AI-dagen.

Les ITavisen: Tesla henter inn superforsker til supercomputeren Dojo

Musk har vært åpenhjertig om at han ser for seg Tesla som mer enn en bilbygger: 

Jeg tror på lang sikt at folk vil se på Tesla like mye som et robotikkfirma som en bilprodusent eller et energiselskap.”

Elon Musk

Utrolig stor utfordring

Selvkjørende biler er en utrolig stor utfordring. Også Waymo som regnes for å ha den beste teknologien for autonome kjøretøy, sliter med å få det til. Tesla er ikke annerledes.

Et sentralt spørsmål for investorer er hva den siste tidslinjen for å oppnå full autonomi er. Til tross for Elons ambisiøse mål mot slutten av dette året, er vår beste gjetning at 2025 er første år for offentlig tilgjengelig nivå 4-autonomi.

Loup Funds managing partner Gene Munster

Resten av 2021 er fylt opp for Tesla. Selskapet skal åpne fabrikker i Texas og Tyskland. Og det skal få i gang produksjonen av Cybertruck som er blitt forsinket til 2022. Full autonomi må nok vente.

Advarsel

En advarsel til alle som følger med på AI Day-live: Ta Musks forutsigelser med et lite grann salt.

PS. Siste gjengivne tweet har ingen ting med Tesla å gjøre.

Annonse