Rekkevidden falt mellom 20 og 50 kilometer etter oppdatering av programvaren. Illustrasjonsbilde fremtids-Tesla.

Annonse


Forlik i massesøksmål mot Tesla

I 2019 rapporterte flere Tesla-eiere om fall i rekkevidden på 20 til 50 kilometer etter en softwareoppdatering.

Model S med 85 kWh-batteripakke rammet

Eiere av Model S med 85 kWh-batteripakke var dem som ble rammet. For de fleste kom rekkeviddefallet etter oppdatering til versjon  2019.16.1 og .2 av Teslas programvare.

David Rasmussen var blant de de berørte, og han fikk også et av de største rekkeviddefallene:

Min 2014 Model S 85 fikk en Rated Range på 400 kilometer 13. mai. Etter neste oppdatering fortsatte den å falle til 350 kilometer, en nedgang på 11 prosent på fem uker.

David Rasmussen

Plottet batterikapasiteten

Rasmussen har plottet batterikapasiteten til sin Model S de siste knapt 200 000 kilometer eller så, og fallet er tydelig:

Annonse


Utover tapet av rekkevidde opplevede berørte eierne at hurtigladningshastigheten på Supercharger-stasjoner ble redusert. 

Hensikten å “beskytte batteriet”

Da problemet ble kjent sa Tesla at hensikten med oppdateringen var å “beskytte batteriet og forlenge dets levetid”, noe som resulterte i et tap av rekkevidde for “en liten prosentandel av eierne”.

Dette skapte mye forvirring blant eierne som ble berørt av oppdateringen, og de ønsket mer informasjon om det nye behovet for å “beskytte” batteripakken. Flere gikk til rettssak mot Tesla. En av dem var Rasmussen som gikk i spissen for et gruppesøksmål.

Forlik med 1743 eiere

Etter to år har Tesla kommet med programvareoppdateringer som skal gjenopprette kapasiteten, og er klar til å bilegge saken. De har inngått forlik med de 1743 berørte bileierne i USA. Det innebærer at Tesla betaler hver av dem 5500 kroner pluss saks- og advokathonorarer.

Rasmussen bekrefter at hans egen bil har fått batterikapasiteten gjenopprettet, men det er fremdeles bileiere som har problemer med batterikapasiteten. Han aksepterer forliket og forventer at også retten gjør det.

Norge

Dette avgjør saken i USA. I Norge ble Tesla dømt i Forliksrådet til å betale 136 000 kroner for å ha redusert bilens yteevne etter oppdatering.

Les ITavisen: Tesla møtte ikke opp, må betale 136 000 kroner til 30 kunder etter å ha gjort bilene dårligere

Annonse