Tesla møtte ikke opp til Forliksrådets høring, og er derfor dømt til å betale 30 norske Tesla-kunder 136 000 kroner hver grunnet en programvareoppdatering.
Også i Danmark har Tesla-kunder saksøkt
Saken er at Tesla ble tatt i å begrense lade-hastighet og batterikapasitet via en programvareoppdatering. Modellene som omfattes er Model S og Model X med 85 kWh batteripakker. Disse stoppet Tesla å bruke i 2016.
David Rasmussen er en av de berørte. Han snakket med Electrek før saken konkluderte, og forklarte den gang at:
Min 2014 Model S 85 ble vurdert til å klare 247 miles frem til 13. mai, men etter oppdateringen fortsatte rekkevidden å falle og er nå på 217 miles – det er en nedgang på 11 prosent på fem uker.
David Rasmussen
Teslas forsvar er det samme som Apples
Teslas forsvar er det samme som Apples med iPhone sin “batterygate”: målet var nemlig å “beskytte batteriet og forbedre levetiden”. Selskapet bedyrer at kun en liten prosent kunder var berørte.
Men er vi sikre på at saken er ferdig? Ikke nødvendigvis, for som Nettavisen påpeker:
“I Norge har denne Tesla-modellen blitt solgt 10.000 ganger i perioden det gjelder. Det vil si at hvis alle disse kundene går til sak mot selskapet kan dette koste Tesla 1,36 milliarder kroner.”
Annonse