Volkswagen Cedric prototyp.
Volkswagen Cedric prototyp.

Annonse


Volkswagen med 100 prosent selvkjørende varelevering og taxi – testes i sommer

Volkswagen vil begynne å teste autonome kjøretøyer i Tyskland i sommer, kunngjorde selskapet nå sist onsdag. Den tyske bilprodusentens ID Buzz vil bruke maskin- og programvare utviklet av Argo AI, en Pittsburgh-basert oppstartsbedrift finansiert av Ford og VW – som ifølge VW er en “forlengelse av VWs globale allianse med Ford”. 

Helt selvkjørende varelevering innen 2025

Planen er å lansere helt selvkjørende kommersiell varelevering samt korttaxi-tjeneste i Tyskland innen 2025.

Ledere fra VW og Argo åpnet nylig litt på tidslinjen for lansering av inntektsgenererende tjenester basert på VWs kjøretøy og Argos autonome teknologi.

Argo, som sammen med Ford de siste årene har testet sin teknologi i USA, sa at de vil lansere femte generasjon av sin automatiserte kjøreteknologi i VW ID Buzz, den elektriske versjonen av VWs ikoniske minibuss.

Annonse


Lidar-sensorer, radar og kameraer

Vi samarbeider med Volkswagen på en måte som skiller oss fra alle andre. Vi leverer et trygt, smart og skalerbart produkt for autonom kjøring. Argos teknologi inkluderer lidar-sensorer, radar og kameraer. I tillegg er kjøretøyet i stand til å “se” miljøet, planlegge de neste trinnene og forutsi bevegelsene til biler og fotgjengere. Dette i kombinasjon med Argos sensorpakke – muliggjør autonom kjøring i alle hastigheter.

Bryan Salesky, oppstartsgründer og administrerende direktør Argo AI

VW planlegger å la datterselskapet Moia drifte en flåte av autonome varebiler. Moias elektriske biler har siden 2017 betjent tre millioner kunder i Hamburg. Tilbakemeldingene fra kundene er en skattekiste som Moia vil høste av når selskapet legger om til helautonome kjøretøyer innen 2025.

“Like enkelt, praktisk og pålitelig som å kjøre sin egen bil”

Vi har de siste årene lært at kunder og myndigheter har høye og spesifikke forventninger til autonome bildelingssystemer. Kundene forventer at det skal være like enkelt, praktisk og pålitelig som å kjøre sin egen bil. Mens myndighetene forventer at det skal bidra til mindre trafikkbelastning.

Richard Henrich, administrerende direktør Moia

Kilde: The Verge

Annonse