Med annonseringen av Hasselblads samarbeid med det OPPO-eide firmaet OnePlus kommer det enda flere gladnyheter for den kinesiske telefon-giganten: Nå er de størst i Kina.

Med Huawei’s nedgang på mobilmarkedet etter utestengelsen fra Googles økosystem, kommer det ikke som en overraskelse at en annen produsent tar over tronen, også i Kina.
I januar gikk OPPO forbi og ble for første gang større enn Huawei
OPPOs markedsandel i Kina var på 21 prosent i januar, tett etterfulgt av Vivo på 20 prosent, mens Huawei, Apple og Xiaomi hadde 16 prosent markedsandel hver. OPPO og Vivo selger best i butikk mens Xiami gjør det best på nett.
OPPOs salg vokste med 33 prosent sammenlignet med desember og 26 prosent sammenlignet med forrige januar. 5G-telefoner sto for 65 prosent av alle mobiltelefoner solgt i Kina i siste kvartal av 2020.

Analytikerne mener at OPPO klarte å sikre seg deler av Huaweis tapte markedsandel ved å lansere den mye solgte Reno5-serien med OPPO Reno5, Reno5 Pro og Reno5 Pro+, og den billigere A-serien som også har 5G.
Annonse
OPPO A72 5G var den bestselgende 5G-telefonen i sitt prissegment i november 2020.
I Kina er markedet for billige telefoner stort, men samtidig ønsker kineserne seg 5G. Derfor går billigmobiler med 5G godt. Nesten en tredjedel av alle 5G-telefoner som ble solgt i Kina kostet mindre enn 2600 kroner.
Mobilselskapene forventer å dra ytterligere nytte av Huaweis nedtur i 2021.
Annonse
Annonse