Frankrike har begynt å ta i bruk den nye merkingen som skal gi potensielle kunder en pekepinn på hvor enkelt det er å reparere et Apple-produkt selv, eller eventuelt hvor dyrt det måtte bli å gjøre det på et verksted
Vi dekket saken november i fjor:
Slik må noen av Apples produkter analyseres og merkes fra 1 til 10 hvor enkelt eller vanskelig det er å reparere dem
I tillegg til dette har Apple en side der de lister opp produktene side. Velg en iPhone 12 og man får opp en rapport om hvor enkelt det er å gjøre hver enkel service med en samlet total-poengsum. iPhone 12 får altså 6 av 10 poeng.
iPhone X gjør det svært dårlig med kun 4,8 av 10 poeng. Det samme får iPhone 11 Pro Max. Vi vet Apple faktisk har fokusert på å gjøre det lettere å reparere produktene, spesielt for egen del da tiden det tar kan kortes.
iMac og iPad, blant annet, er ikke merket
Det morsomste er om disse databasene hadde blitt en gullgruve i forhold til lekkasjer om Apple-produkter som kommer, men vi regner med at poengsummene kalkuleres når organet får enhetene selv, og vi har en følelse av at Apples klausul her er at de ikke trenger gi fra seg nye produkter for merking før produktet er vist frem.
Annonse
Merk at ingen iMac eller iPad-modeller listes opp, ei heller tilbehør.
MacBook Air M1. MacBook Pro M1.
Kilde:
Annonse
Annonse