Facebook-grunder og sjef Mark Zuckerberg er ikke bare litt irritert på at Tim Cook og Apple har bestemt seg for å spørre brukerne om det er greit at apper som nettopp Facebook kryss-sporer. Han skal være rasende ifølge en ny rapport.
Zuckerberg motiverer selskapet til å gå på offensiven mot Apple, men hvordan?
Det er The Wall Street Journal som hevder at Zuckerberg prøver å motivere selskapet til å “påføre Apple smerte”, hva nå enn det betyr.
Det er vanskelig å forestille seg hvordan Facebook kan ta hevn på et selskap som Apple som hverken opererer i annonse- eller søke-markedet. Der vi kan se de to selskapene møtes på slagmarken er VR-segmentet, men det spørs om Apple lanserer et forbrukerhodesett i første omgang – visstnok vil de koste tusenvis av dollar.
Det var faktisk ryktet at Facebook ville bli med Epic Games og resten av gjengen for å gå til angrep på Apple og App Store sammen, men det ble ikke noe av. I stedet er det slik at Facebook samarbeider med dem, blant annet med informasjonsdeling.
Annonse
Facebook og Apple konkurrerer egentlig allerede så smått i AR-verdenen, men dette vil trolig blusse opp til en maskinvare-krig i årene fremover:
Facebook mener at målrettet og personvern går hånd i hånd
Facebook uttaler stadig at de mener det ikke er slik at personlige tilpasninger (altså målrettet reklame) og personvern må være i konflikt, og at selskapet klarer å ta vare på begge deler samtidig.
Facebook mener sågar at dette handler om muligheten til å ha et åpent og fritt nett:
“Dette handler ikke om to selskap, dette handler om fremtiden til det frie nettet. Apple mener at det handler om personvern, men det handler om penger”, mener Facebooks talsperson som samtidig benekter at dette er personlig, men at Facebook “står opp mot Apple” på vegne av småbedrifter og utviklere som visstnok vil lide grunnet iOS 14.5-endringen.
Også Google vil med Android gjøre forbedringer for å stagge kryss-sporing, men det ryktes appene ikke vil ha krav om å spørre hver gang.
Kilde:
WSJ
Annonse