Tesla har gjort mange smarte forbedringer

Har du eid eller eier en Tesla, spesielt i norsk vinter, er faren for at har sett advarselen “12V Battery Needs Service”, overhengende.

Endelig har Tesla kvittet seg helt med de gamle batteriene

Men i de nye bilene, avslørt 27. januar, har Tesla skrotet ideen om et gammeldags batteri og i stedet forvandlet 12 volt-batteriet til et av typen li-ion, i stedet for det gamle blysyrebatteriet.

Det er altså kun Model S og X som er totaloppgradert med nye batterier, motorer, samt interiør og eksteriør. Ikke dårlig. Vi lurer på når Y og Model 3 står for tur.

Tesla innrømmer de har brukt for lang tid på å fikse dette

De gamle 12 volt-batteriene i Tesla-er har for vane å feile, og det oftere enn i andre biler, så det er svært hyggelig Tesla skifter ut de gamle batteriene og i stedet går for Li-Ion som resten av bilen bruker, og på den måten vil trolig dette problemet være løst for godt.

Det nye batteriet har mye større kapasitet og det varer like lenge som den store batteripakken. “Vi burde ha gjort dette tidligere, men det er supert at vi gjør det nå”, forklarer Tesla kjekt.

Det er også en rekke andre forbedringer med de nye modellene du kanskje ikke har fått med deg, men som Electrek har dokumentert, vi kan nevne:

  • Mobil som hovednøkkel
  • Battericellene er fremdeles 18650, men med en optimalisert kjemi og med mer effektiv kjøling
  • Kjappere lading på nivå med Model 3 og Y: 250 kW
  • Midtkonsollen har trådløsmobil-lader
  • Oppgraderte hjul for en enda mer behagelig opplevelse
  • Airwave AC-en er oppgradert og er enda vanskeligere å oppdage inne i bilen – bruker skjermen og glass til å fordele luften i kabinen
  • Model 3 og Y-kamera i front vendt innad

Kilder:
Electrek
Electrek