Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Disney+ gjør det meget bra i markedet. Heldigvis for dem, da parkene er stengt og kinoene ditto. (Ill.: Disney)

Disney+-lanseringen kunne ikke vært bedre timet

Kundene strømmer til, men selskapet taper milliarder på stengte parker.

Hadde det ikke vært for Disney+, strømmetjenesten Bob Iger lanserte før han gikk av som toppsjef i februar, hadde det sett svært mørkt ut for Disney.

Nærmer seg 60 millioner kunder siden lanseringen i november

Fordi alle parkene og kinoene er stengt, er det enda viktigere å kunne tjene inn penger på digital-tjenester.

Samtidig med kvartalsgjennomgangen avslørte Disney at de nå har 54,5 millioner betalende Disney+-kunder – det er 4,5 millioner flere enn de kunne skilte med 8. april. Film- og TV-strømmetjenesten ble lansert i november.

Tidlig i februar hadde tjenesten 28 millioner betalende:

Over 10 milliarder kroner i tapte inntekter grunnet corona

Disney har svært god grunn til å være fornøyde da håpet var å nå 60 til 90 millioner kunder globalt i slutten av 2024. Fortsetter de denne takten klarer de det lett i år.

Den amerikanske konkurrenten Hulu (som kun er USA og Japan) som er en hub for en rekke andre strømmetjenester samtidig som de produserer sitt eget, er for lengst slått da de har 30,4 millioner betalende per februar 2020. Netflix er kongen med 183 millioner kunder.

Der det svir er parkanleggene, som nevnt, og stor-sesongen var ment å bringe inn store inntekter, men driftsinntektene er ned 1,4 milliard dollar (14,3 milliarder kroner), det siste kvartalet.

Kilde:
Reuters

Stikkord: disney, film, hulu, netflix