Google søkk
Designet på Googles søkeresultater kommer trolig til å gjennomgå flere endringer i nærmeste fremtid.

Annonse


Google gjør endringer etter klagestorm

I forrige uke rullet Google ut en stor oppdatering som endrer hvordan søkeresultatene presenteres rent visuelt. En av endringene innebærer at skillet mellom hva som er reklame og hva som er organiske resultater, viskes ut.

Hva er hva?

Google har innført såkalte «favikoner» for organiske søkeresultater, noe som i praksis betyr at hvert nettsted har et lite ikon ved siden av navnet sitt i søkeresultatet.

Av mange blir disse resultatene oppfattet som reklame, selv om de ikke er det. Google hevder intensjonen var å gjøre reklamen mer synlig, men resultatet har isteden blitt at reklame og organiske resultater fremstår fremstår som én og samme greie.

Men som følge av en massiv klagestorm mot selskapet har Google bestemt seg for å på nytt gjøre endringer.

Annonse


Google skriver på Twitter at de vil fortsette å eksperimentere med noen av elementene i det nye utseende.

Iløpet av de neste ukene skal selskapet finne ut om favikoner er ønskelig, og eventuelt om det er lurt å flytte dem. For brukere betyr dette at noen kan se ikonene, mens ikonene vil være skjult for andre.

Hevder det er enklere å se hvor informasjonen kommmer fra

I en offsiell uttalelse forklarer Google hvorfor endringene ble innført i utgangspunktet:

«Vi er dedikerte når det gjelder å forbedre skrivebordsopplevelsen for Søk, og som en del av vår innsats rundt dette, rullet vi ut et nytt design i forrige uke. Designet reflekterer designet vi har hatt i mange måneder på mobil. Designet har blitt veldig godt mottatt av mobilbrukere, fordi det hjelper folk med å raskere se hvor informasjon kommer fra, og fordi de kan se en prominent «annonse»-tekst (i felt skrift) på toppen. Annonsører har også fortalt oss at de liker å ha deres merkevaren sin som et ikon i søkeresultatene. Tidlige tester for skrivebordet var positive, men vi implementerer alltid tilbakemeldinger fra brukerene. Vi eksperimenterer med en endring av de nåværende favikonene på skrivebordet og vil fortsette å jobbe med designet over tid», skriver Google i pressemeldingen.

Kilde:
The Verge

Annonse