Har du i løpet av den siste uken oppdaget at Google-søkeresultatene presenteres på en litt annen måte enn tidligere? Du er ikke alene.
Forrige uke begynte selskapet utrullingen av et nytt utseende for søkeresultatene. I bunn og grunn gjør det nye utseende det vanskeligere å skille mellom reklame og organiske resultater, selv om Google hevder endringen gjør det motsatte.
Designet for å lure deg?
Nå er det kun et lite «Annonse»-ikon som forteller deg at resultatet er en kommersiell, betalt plassering. Ingen farger forteller brukeren at det er snakk om en reklame. Det blir heller ikke bedre av at organiske resultater også har et ikon ved siden av seg (såkalt favicon). De organiske resultatene ser nesten ut som reklame i seg selv:
There’s something strange about the recent design change to google search results, favicons and extra header text: they all look like ads, which is perhaps the point? pic.twitter.com/TlIvegRct1
— Craig Mod (@craigmod) January 21, 2020
Annonse
Ifølge Digiday har endringen allerede ført til at folk klikker på flere reklamer enn tidligere.
I would argue there is now no visual distinction between ads and results. There is still, technically, *labelling*, but it’s hard to escape the conclusion that it is supposed to be difficult to spot at a glance where the adverts end. pic.twitter.com/qjUmisbLER
— hern (@alexhern) January 23, 2020
Større skille før
Google har innført denne utseendeendringen uten brask og bram. Den musestille lanseringen har imidlertid blitt lagt merke til, og det med god grunn Skrur man tiden tilbake noen år ser man raskt at Google skilte klart og tydelig mellom organiske resultater og søk.

Her kan du se hvordan reklamer har blitt merket opp gjennom årene:

Hva synes du om endringen?
Kilde:
TechCrunch
Annonse