Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mange Google-brukere klager over at det er vanskelig å skille mellom reklame og organiske resultater. (Ill.: Google / Pixabay / ITavisen )

Ser du forskjellen på reklame og organiske resultater?

Google hevder det ble enklere. Brukerne mener det motsatte.

Har du i løpet av den siste uken oppdaget at Google-søkeresultatene presenteres på en litt annen måte enn tidligere? Du er ikke alene.

Forrige uke begynte selskapet utrullingen av et nytt utseende for søkeresultatene. I bunn og grunn gjør det nye utseende det vanskeligere å skille mellom reklame og organiske resultater, selv om Google hevder endringen gjør det motsatte.

Designet for å lure deg?

Nå er det kun et lite «Annonse»-ikon som forteller deg at resultatet er en kommersiell, betalt plassering. Ingen farger forteller brukeren at det er snakk om en reklame. Det blir heller ikke bedre av at organiske resultater også har et ikon ved siden av seg (såkalt favicon). De organiske resultatene ser nesten ut som reklame i seg selv:

Ifølge Digiday har endringen allerede ført til at folk klikker på flere reklamer enn tidligere.

Større skille før

Google har innført denne utseendeendringen uten brask og bram. Den musestille lanseringen har imidlertid blitt lagt merke til, og det med god grunn Skrur man tiden tilbake noen år ser man raskt at Google skilte klart og tydelig mellom organiske resultater og søk.

Her kan du se hvordan reklamer har blitt merket opp gjennom årene:

Hva synes du om endringen?

Kilde:
TechCrunch

Stikkord: Google, organisk, reklame, søk