Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Tesla uttaler at begjæringen mot dem er falsk og at ingen av deres biler har problemer med at de plutselig akselerer av seg selv. (Ill.: Tesla)

– Tesla-er akselerer ikke av seg selv

Les innlegget fra selskapet etter beskyldninger.

«Det er ingen utilsiktet akselerasjon i Tesla-er», skriver selskapet i en kort men offensiv melding etter at det er kjent at fredag forrige uke amerikanske «National Highway Traffic Safety Administration» har funnet ut de skal undersøke bilene fra Musk.

Amerikanske bil-myndigheter undersøker Tesla

«Granskningen skal omfatte Model S-biler som er produsert mellom 2012 og 2019, Model X-biler som er produsert mellom 2016 og 2019, samt Model 3-biler som er produsert mellom 2018 og 2019«, meldte vi lørdag som var.

Det pikante her er hvem Tesla skylder på, for det er ikke NHTSA, men en shorting-selger (Wikiepdia: «Shortsalg (også kjent som shorthandel og shorting) er en strategi hvor man selger aktiva man ikke eier, med formålet om senere å kjøpe dem tilbake»).

Dette mener Tesla

«Denne begjæringen er falsk og fremlagt av en Tesla-shorter. Vi undersøker hver eneste hendelse der sjåføren påstår at kjøretøyet akselererte i strid med hva føreren utførte, og i hvert tilfelle der vi hadde kjøretøyets data, bekreftet vi at bilen kjørte som designet. Med andre ord akselererer bilen hvis, og bare hvis sjåføren ba den om å gjøre det, og den bremser eller stopper når føreren bremser.

Selv om det har blitt påstått at feil trykk på gasspedalen for nesten hver eneste bil i verden har medført ulykker, har gasspedalene i modell S, X og 3 to uavhengige posisjons-sensorer, og hvis det oppstår feil skrur systemet av motorens dreiemoment. På samme måte vil bruk av bremsepedalen samtidig med gasspedalen overstyre inngangen til gasspedalen og kutte av motorens dreiemoment, og uavhengig av dreiemomentet vil vedvarende bremsing stoppe bilen. Unikt for Tesla bruker også Autopilot-sensorpakken for å skille mulige feilanvendelser på pedalene og kutte dreiemomentet for å dempe eller forhindre ulykker når vi er sikre på at førerens innspill var utilsiktet. Hvert system er uavhengig og registrerer data, slik at vi kan undersøke nøyaktig hva som skjedde.

Vi er transparente med NHTSA, og gjennomgår rutinemessig kundeklager for utilsiktet akselerasjon med dem. I løpet av de siste årene diskuterte vi med NHTSA flertallet av klagene som ble påstått i begjæringen. I hvert tilfelle vi vurderte med dem, viste dataene at kjøretøyet fungerte som de skulle.»

Kilde:
Tesla

Annonse
Stikkord: Bil, tesla