Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Facebook-ansatte forberedes må vanskelige spørsmål. (Ill.: Facebook )

AI-bot hjelper Facebook-ansatte når de får ubehagelige spørsmål

Ansatte frykter å bli «grillet» av familie og venner.

Familiemiddager kan være hyggelig, men også ubehagelig. For Facebook-ansatte kan nok slike middager være ekstra utfordrende i disse dager.

Bombarderes av kritiske spørsmål

Facebook har vært gjennom mange skandaler de siste par årene og selskapet er under hardt press fra flere hold, inkludert amerikanske myndigheter og EU.

Personer som jobber i Facebook må være forberedt på å få direkte, kritiske og krasse spørsmål. Det er faktisk ikke til å unngå når man jobber i et slikt selskap. Men hva skal de ansatte svare når spørsmålene kommer?

Hadde det ikke vært fint å ha en egen Mark Zuckerberg i lomma, slik at man kan hente ham fram hver gang det kommer et ubehagelig spørsmål?

Like før Thanksgiving lanserte Facebook en ny chatbot kalt «Liam Bot», ifølge New York Times.

Slik fungerer det

Bot-en har én funksjon: den gir ansatte råd om hva de skal si til familie, venner og andre som stiller kritiske spørsmål som omhandler Facebook.

Når bot-en blir spurt om Facebooks håndtering av hatefulle ytringer, blir for eksempel den ansatte anbefalt å nevne at Facebook ansetter flere moderatorer og utvikler bedre AI for å håndtere problemet.

Bot-en inkluderer også lenker til offisielle blogginnlegg som Facebook har publisert om temaet.

Egen PR-rådgiver i lomma

Resultatene er satt sammen av Facebooks PR-avdeling. Informasjonen som ansatte blir anbefalt å nevne er ikke ny, men stammer fra uttalelser som selskapet tidligere har offentliggjort.

– Våre ansatte ber regelmessig om informasjon om temaer som har vært i nyhetene, spesielt i ferietidene. De ansatte ønsker å dele denne informasjonen med familier og venner. Vi plasserte dette i en chatbot, noe vi begynte å teste i vår, sier en Facebook-talsperson til New York Times.

Kilde:
New York Times

Stikkord: AI, ansatte, chatbot, facebook