Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Uber og Lyft bidrar til å gjøre problemene med trafikkork verre, viser nye studie. (Ill.: Pexels )

Uber og Lyft ville aldri innrømme dette

Nå må selskapene krype til korset.

Taxi-næringens største fiende – bildelingsselskaper som Uber og Lyft – må nå krype til korset og innrømme at tjenestene deres forverrer trafikkproblemene i byene de opererer i.

En rekke studier har kommet til samme konklusjon tidligere, men da har selskapene vært raskt ute med å så tvil om studienes metoder.

Les også: Uber tapte 1 milliard dollar

Men denne gangen kan verken Uber eller Lyft skylde på det. Selskapene har sammen sponset en studie der det ble undersøkt hvor mye av trafikken bilene deres står for.

– Mikroskopisk i forhold til private biler

Resultatet er nedslående, dog kanskje ikke så overraskende: Uber og Lyft bidrar til lengre bilkøer i byene.

Nå har også Uber innrømmet dette. Men de er raske med å påpeke at private biler bidrar mest til å skape kø.

«Undersøkelsen viser at, til tross for vanvittig vekst gjennom det siste tiåret, blekner bruken av bildelingstjenester i forhold til annen trafikk. Og selv om tjenestene sannsynligvis bidrar til en økning av bilkøer, er omfanget mikroskopisk i forhold til private biler og kommersiell trafikk», skriver Uber-sjef Chris Pangilinan i et innlegg på Medium.

Kun halvparten av tilbakelagte mil er med passasjerer

Studien, som ble gjennomført av Fehr & Peers, undersøkte Uber og Lyft-turer i Boston, Chicago, Lost Angeles, San Francisco, Seattle og Washington DC.

I San Francisco står Uber og Lyft for 13.4 prosent av den totale kjørelengden i byen. I Boston er tallet åtte prosent, mens i Washington DC står selskapene for 7.2 prosent av alle tilbakelagte mil.

Men kun halvparten av de tilbakelagte milene var med passasjerer inkludert. Ca 10 prosent av alle tilbakelagte mil ble gjort uten passasjerer (de må jo kjøre til steder for å plukke dem opp), mens en tredjedel av milene ble brukt på å kjøre rundt (mellom turene).

Et av salgsargumentene holder ikke lenger vann

Til tross for at tidligere undersøkelser har kommet fram til samme resultat, er nok dette et nederlag for selskapene.

Både Uber og Lyft har nemlig brukt påstanden om at tjenestene deres bidrar til mindre trafikk i byene som et av de viktigste salgsargumentene.

Selskapene påpeker at bruken av private biler er det største problemet og at slike biler står for mellom 87-99 prosent av køene i byer.

Uber og Lyft foreslår nå å innføre en avgift for sentrale bystrøk, slik at terskelen for å kjøre private biler i sentrum, skal bli høyere. Dette er en løsning flere byer eksperimenterer med. Det har blant annet blitt innført i London, og skal også testes i USA om kort tid.

Kilde:
9to5Mac

Stikkord: lyft