Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Joy-Con repareres gratis, også utenfor garanti tiden, og uten krav om å legge ved kvittering eller kjøpsbevis. (Ill.: Nintendo)

Snur i Switch-saken: Tilbyr gratis reparasjon, og refusjon til de som har betalt for å fikse kontrolleren

Hva betyr det for norske brukere?

Vi har den siste uken skrevet om et stadig økende antall Switch-brukere som melder at Joy-Con-kontrollene deres svikter på en spesiell måte, som regel etter noen måneders bruk. I går anerkjente Nintendo problemet offisielt, men tilsynelatende uten å gjøre noe særlig for å hjelpe kundene.

Tilbyr gratis reparasjon

Nå rapporteres det at Nintendo internt i selskapet har instruert staben i kundestøtteavdelingen om å tilby gratis reparasjoner for de som opplever de såkalte «drifting»-problemene. Av instruksen går det direkte at de ikke skal ta betalt for å rette opp i problemet som fører til at det oppstår bevegelser på skjermen av seg selv, som brukeren ikke har kontroll over.

Det er dessuten nevnt at kundene ikke trenger å fremlegge kjøpsbevis for å ha krav på reparasjon, og om kundene tidligere har oppsøkt Nintendo for å rette opp i den feilen og betalt for denne tjenesten, så har de krav på refusjon.

Nintendo bekreftet ikke autentisiteten av instruksdokumentet overfor Vice, men avisen forsøkte å sende inn egne kontrollere til test – kundestøtten skal ha tilbudt en forhåndsbetalt returslipp slik at kunden gratis kunne sende inn kontrolleren.

Hva med norske Switch-eiere?

For norske Switch-eiere har kanskje ikke dette all verdens betydning i utgangspunktet som følge av gode garanti- og reklamasjonsvilkår der  «drifting»-problemet etter all sannsynlighet dekkes, men det kan bli aktuelt om noen år når garantitiden går ut og man opplever feilen. At Nintendo tilbyr seg å dekke dette utenom garantiperioden og uten kjøpsbevis er derfor et godt tegn.

Har du hatt «drifting» på dine Joy-Cons?

Kilde:
Engadget

Stikkord: joy-con, switch