Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mercedes-Benz EQC har fått på plass en karakteristisk AVAS-lyd som vi sliter litt med å beskrive. (Ill.: Mercedes-Benz/The Wheel Network)

Påbudt i elektriske biler: hør Mercedes sin løsning på lydvarsel til fotgjengere

Karakteristisk, for å si det mildt.

Fra og med juli ble det stilt krav om at nye elektriske biler i EU produseres med en lydenhet (Acoustic Vehicle Alert System, AVAS) som aktiveres når bilen kjører under 19 kilometer i timen. Mercedes-Benz har allerede kommet i gang med sin implementering av et slikt system, og de har tatt til videokameraene for å vise oss hva de har å by på med EQC, som vi prøvekjørte i mai.

Svært grundig testing

I en vedlagt forklaring skriver den tyske bilprodusenten at de har hatt med seg lydeksperter på teknologisenteret deres på Sindelfingen for å gi deres elektriske Mercedes en stemme.

– Spesialmikrofoner i testfasilitetene brukes til å utvikle individuelt konfigurerte e-lyder til enhver elektrisk modell. Simuleringer, målinger og evalueringer med detaljerte forbedringer pågår helt til vi oppnår et perfekt resultat. Under testene er det en særlig følsom passasjer som sitter på, et maskinbasert system som registrerer selv de minste lydene.

I videoen over kan du se at Mercedes-Benz sammenligner AVAS-lyden med lyden fra biler med vanlig motor, i tillegg til at de har på plass noe forskjellig lyd for de ulike regionene.

Blant annet stilles det andre krav for lyden i USA, spesifikt forbundet med lydnivået. En bil som står stille må kunne generere en lyd når den går i gir, og deretter bli høyere i volum jo nærmere 30 km/t den kommer. I nesten samtlige land som rammes av AVAS-påbudet så er det forbudt for eieren å selv skru av lydenheten.

Hva synes du om lyden på EQC?

Kilde:
Electrek

Stikkord: Bil, elbil, elektrisk, eqc, lydenhet, mercedes eqc, mercedes-benz