Test av mercedes-benz eqc
Gjennomført og robust design. Nye Mercedes-Benz EQC starter på 616 900,- (Ill.: Ole Magnus Kinapel / ITavisen)

Annonse


Vi har prøvekjørt nye Mercedes-Benz EQC – mye billigere enn Model X

Nye Mercedes-Benz EQC er første bil ut i en rekke av nye el-biler fra Mercedes.

Vi prøvekjørte nye EQC

Vi tok turen til Eggemoen flyplass for å prøvekjøre denne velutstyrte, lekre og smarte el-bilen fra Mercedes-Benz. EQC går fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder, har en minimumsrekkevidde på 417 km (WLTP), veier 2,5 tonn og kan trekke 1,8 tonn med tilhenger.

Ifølge Mercedes selv, er EQC som skapt for norske forhold, noe som var en av grunnene til at de valgte å lansere bilen i Oslo. Samtidig er nordmenn lengst fremme i verden på skiftet til elektriske biler, så hvilket annet sted kunne egne seg bedre?

I videoen under gir vi full gass fra 0-100 km/t og får demonstrert flere av de selvkjørende egenskapene til Mercedes-Benz EQC. Vi tar også en prat med sjef for interiørdesign i Mercedes, Robert Lesnik, om hva som skiller Mercedes EQC fra konkurrentene:

En rekke smartfunksjoner

EQC er også gjennomført smart med intelligente selvkjørende egenskaper som både stopper for deg i tide, holder deg på veien om du skulle sovne, styrer bilen av seg selv og parkerer for deg.

Alt dette på tross av en veldig konkurransedyktig grunnpris på 616 900 kroner.

Spesifikasjoner Mercedes-Benz EQC:

Annonse