Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ghost Recon Breakpoint byr på sømløs co-op i en stor åpen verden, men er også oppdragspesifikk nok til ekte strategi og lagspill. (Ill.: Ubisoft)

GHOST RECON BREAKPOINT: Vi håper laget ditt ikke suger

Spill: Los Angeles (ITavisen:) Liker du Wildlands vil du like Breakpoint.

Breakpoint er det ellevete (!) Ghost Recon-spillet og en oppfølger til Wildlands fra 2017 (les anmeldelsen vår).

Lagspill til 1000

Vi spilte Ghost Recon Breakpoint med oppdragsbasert co-op der man må ta det rolig og være strategisk før man velger å handle.

Les om alt fra E3 2019.

Før man velger å gå til angrep, eller snike seg inn i basen og utføre oppdraget, kan man velge hvilke klasser som skal være med på laget, hvilke våpen man skal bruke og om man ønsker å utføre oppdraget på dag- eller nattestid. Alt dette gjøres i spillet, og ikke i menyene. Det liker vi og gjør sitt for å hjelpe spilleren til å leve seg inn i det hele.

Laget vårt bestod av fire personer, inkludert meg selv og en representant for Ubisoft. Vi spilte mot AI-motstandere.

Det er Paris-teamet som stå bak denne tittelen.

Du vil kanskje kjenne deg igjen

Siden dette er en delvis oppfølger til Wildlands, vil du være godt forberedt på hva som møter deg.

Spillet presenterer soldaten din i tredjepersonsperspektiv (men med sikting som et FPS) med en skikkelig fin tyngde som gir spilleren følelsen av at man bærer på like mye som en soldat gjør i virkeligheten og man kan rulle seg rundt på bakken og dekke seg med snø, eller sand, for å gli inn i omgivelsene og være vanskeligere å oppdage.

Og skjer sistnevnte, ja, da bryter nær sagt helvete løs og det er lett å dø, mange ganger.

Dauer hele teamet samtidig, uten at man hjelper minst en spiller opp på beina igjen, er det over og ut og man må starte på nytt. Laget vårt døde en rekke ganger på oppdrag nummer to.

Læringskurve

Det var ikke bare fordi det var første gang vi spilte, men også fordi jeg faktisk falt gjennom helikopteret grunnet en teknisk feil, noe som medførte at det styrtet og derfor selvsagt oppdaget.

Vi ble så bombardert av en fryktinngytende tanks som bare kan tas med EMP-granater eller rakettkaster. Problemet med sistnevnte, eller rettere sagt mangel på ammunikasjon, og problemer med å huske hva man må trykke for å få til spesial-angrep, medførte at laget døde så mange ganger at tiden rant ut for laget.

Med spill som dette er det viktig at man starter med enkle oppdrag for å lære seg det grunnleggende, så vi skal ikke si noe negativt om dette før vi får testet hele spillet. Jeg er rimelig sikker på at dette er robust action, spesielt med venner når spillet lanseres 4. oktober 2019 til Windows, PS4 og Xbox One.

Stikkord: e319, Spill, ubisoft