Skjermbilde 2019-05-15 kl. 17.51.27
Angry Birds er blant spillene som deler store mengder data om deg med tredjeparter.

Annonse


Angry Birds har delt informasjon om deg med tredjeparter i en årrekke

Flere studier viser at noen av de mest populære mobilspillene sender drøssevis av data til tredjeparter.

Bedre blir det heller ikke av at apputviklerne selv ikke vet hvem som får tilgang til disse dataene.

Store mengder kode fra tredjeparter

Ta Angry Birds, for eksempel. Undersøkelser viser at spillet deler data om deg med hele 43 tredjeparter. Utvikleren, Rovio, skal angivelig ha vært intetanende om spredningen av disse dataene.

Dette er mulig på grunn av såkalte utviklersett (SDK), som tredjeparter kan benytte seg av. Mobilspill er overfylt med kode fra tredjeparter som bruker slike utviklersett. Spillene inkluderer reklame-kode fra både Facebook, Twitter, Google og andre mindre kjente selskaper.

Annonse


Både Angry Birds, Fruit Ninja og Candy Crush har inneholdt slik kode, ifølge VOX, som har skrevet lang artikkel om temaet.

«Detaljene fra gameplay-data kan fortelle deg mye om en person og hva som opptar dem. Studier har vist at du spiller på en annen måte når du er deprimert eller går på en diett», skriver VOX.

– Den underliggende teknologien er virkelig kraftig. Disse folkene dytter virkelig teknologien til det ytterste der potensialet for misbruk er massivt, sier forskeren David Nieborg ved Universitetet i Toronto, til nettstedet.

Det hevdes gjerne at informasjonen som samles inn anonymiseres. Det stemmer ikke alltid.

Sjokkerende enkelt

New York Times kunne nylig avsløre at det er sjokkerende enkelt å avsløre navnet på anonymiserte brukere. Dette fordi informasjonen som samles inn er såpass omfattende at man på enkelt vis kan «legge sammen to og to», blant annet ved hjelp av lokasjonssporing i sanntid.

Dersom en tredjepart, hver eneste dag, får oversikt over hvor en bruker beveger seg, skal det ikke nødvendigvis så mye til for å finne ut hvem denne personen er.

Benektet at de delte data med tredjeparter

Overfor VOX hevdet Angry Birds-utvikler Rovio at selskapet kun bruker reklamesystemer fra Apple og Google, og ikke fra tredjeparter.

Men undersøkelser utført ved Berkley-universitetet viste det stikk motsatte. Konfrontert med dette funnet gikk Rovio gjennom koden på nytt for å dobbeltsjekke. Da ble det oppdaget en rekke utviklersett (reklamekode) fra tredjeparter, inkludert Facebook og et selskap ved navn Vungle.

Rovio: – Ikke alltid mulig

Etter funnet modererte Rovio sin opprinnelig uttalelse om at de aldri bruker tredjeparter. I den nye uttalelsen sier Rovio at de «alltid foretrekker» å bruke gjennomsiktige server-til-server-tilkoblinger istedenfor å benytte seg av tredejparter.

Imidlertid hevder Rovio at det «er en mulighet som ikke alltid er tilgjengelig eller mulig».

Ønsker du å virkelig gå i dybden på dette temaet anbefaler vi å sjekke ut VOX-artikkelen.

Kilde:
VOX via 9to5Mac

Annonse