facebook-1084449_1920
Facebook mener det ville vært urettferdig å kreve oppdeling av selskapet.

Annonse


Facebook: – Vi står for bare 20 prosent av reklamemarkedet i USA!

Tidligere denne uken gikk medgrunnlegger av Facebook, Chris Hughes, ut mot Facebook og ba om oppdeling av selskapet.

Mener Facebook har for mye makt

Hughes mener at Facebook, som blant annet eier Instagram og Whatsapp, har blitt for stort, noe som ifølge ham skaper et monopol uten rom for sunn konkurranse.

Talsperson for Facebook, Nick Clegg, svarte senere i en uttalelse på kravet fra Hughes:

«Facebook er inneforstått med at ansvar også kommer som følge av stor suksess. Men du kan ikke påtvinge ansvarlighold ved å kreve splittelse av et suksessrikt amerikansk selskap. Teknologi-selskapers ansvarsrolle can kun oppnås ved å istedet introdusere nye regelverk for internett. Det er nettopp dette Mark Zuckerberg har bedt om.»

I en kronikk i New York Times utdyper Clegg videre hvorfor Facebook ikke bør deles opp.

Annonse


Clegg kritiserer Hughes argumentasjon og hevder at det er mer regulering, ikke oppdeling, som er nødvendig.

«Mr. Hughes har rett når han sier at selskaper må holdes ansvarlig for deres handlinger. Men utfordringene han sikter til, inkludert valgpåvirkning og personvern, løses ikke ved å dele opp Facebook eller noe annet stort teknologiselskap. Å fikse disse problemene krever betydelige ressurser og nye strenge regler», skriver Facebook-talspersonen.

– Han har misforstått

Videre hevder han at medgrunnleggeren av Facebook har misforstått både Facebook og målet med konkurranseloven.

Clegg skriver i kronikken at Facebook er et stort selskap satt sammen av mange små biter, der hver bit konkurrerer mot en rekke rivaler. Talspersonen hevder videre at Facebook slett ikke dominerer i enkelte markeder. Han begrunner dette med at Facebook står for «bare» 20 prosent av det totale reklamemarkedet i USA.

Clegg sier også at målet med konkurranselovgivningen ikke er å straffe et selskap på grunn av sin størrelse, men at den eksisterer for å beskytte kunder ved å forsikre lave priser og høy kvalitet.

«Stort er ikke nødvendigvis dårlig. Suksess bør ikke straffes. Vår suksess har gitt milliarder av mennesker verden rundt tilgang til nye måter å kommunisere på. Å tjene penger på reklamer betyr at vi kan tilby disse verktøyene til folk gratis. Facebook bør ikke deles opp, men trenger å bli holdt ansvarlig». skriver Clegg.

Kilde:
CNET

Annonse