I New York er markedet for delingstjenester så overfylt at byen så seg nødt til å innføre nye regler.
Vurderer ingen nye søknader
Reglene innebærer at minstelønna for sjåfører økes, en beslutning både Uber og Lyft var svært uenig i.
Som følge av de nye reglene aksepterer ingen av selskapene nye sjåfører lenger. Uber sluttet å akseptere nye sjåførsøknader 1. april, mens Lyft gjorde det samme 19. april.
Krav på minimum 17.22 dollar i timen
Uber skriver på sine nettsider at ansettelsesstoppen skyldes nye reguleringer fra Taxi og Limousin-kommisjonen (TLC). Dette er organet som regulerer både taxi- og delingstjenester i byen.
Annonse
Selskaper som Uber og Lyft kan etter de nye reglene bøtelegges for å ha flere biler enn etterspørselen tilsier er nødvendig. Sjåfører har også krav på å tjene minimum 17.22 dollar i timen etter skatt. For mange tilgjengelig biler kan føre til at sjåførene tjener mindre enn det.
Halvparten slutter innen ett år
Både Uber og Lyft planlegger å ansette nye sjåfører igjen, men først må antall sjåfører ned. Det behøver ikke å ta lang tid – 11 prosent av nye Uber-sjåfører slutter nemlig i jobben iløpet av den første måneden, og nesten halvparten slutter innen ett år.
Tidligere i april ble det kjent at Uber får lov til å vende tilbake til Norge.
Nye regler fra regjeringen betyr at både Uber og Lyft kan kjøre lovlig i Norge fra 1. juli 2020:
Kilde:
Politico
Annonse