I anledning valg til Europaparlamentet neste år forpliktes politiske partier og kandidater til å bekrefte identitetene sine før de kan kjøpe annonseringsplasser i Google.
Allerede lansert i USA
Først i fjor lanserte Google denne prosedyren i USA i forkant av mellomvalget i 2018, men nå blir det altså innført i Europa også.
Prosessen innebærer at man må vise frem identifikasjon fra myndigheter før man får kjøpe reklameplass, og er et ledd av Googles forsøk på å gjøre reklameføringen mer transparent og å hindre kampanjer med spredning av feilinformasjon slik man så i forbindelse med presidentvalget i 2016.
Reklamerapport
Google forteller at alle reklamer som nevner et politisk parti eller en kandidat er forpliktet til å redegjøre for hvem som betaler for dette. I tillegg til bekreftelsesprosessen kommer Google til å publisere en rapport (Election Ads Transparency Report) spesifikt rettet mot Europa som viser en liste med annonsører og hvilke summer de har betalt for reklamer. Listen har søkefunksjon som tillater det offentlige til å søke opp hvem som står for reklamene og hvem målgruppen er.
Annonse
Endringene vil tre i kraft fra januar.
Følger Facebook
Google er ikke alene om å innføre slike tiltak: Facebook har nylig innført nye funksjoner for å gjøre reklamer og deres opphav mer transparente med Facebook Ad Archive.
Kilde:
Engadget
Annonse
Annonse